بیژن زنگنه وزیر نفت ایران با ابطال یکی از مصوبه های دولت محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری پیشین این کشور، پرداخت ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار منابع مالی به پاکستان برای ساخت خط لوله انتقال گاز در خاک این کشور را متوقف کرد.
بنا بر این با تعلیق این توافق پیشین گازی تهران – اسلام آباد، صادرات گازهای ترش پارس جنوبی به پاکستان در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری ''مهر''، بیژن زنگنه اخیرا در جمع خبرنگاران موضوع رسمی وزارت نفت در قبال قرارداد صادرات گاز به پاکستان را این گونه اعلام کرده بود : " امیدی به قرارداد گاز پاکستان ندارم و اجرای خط لوله صلح بدون کشورهایی همچون چین و هند توجیه اقتصادی ندارد."

پاکستان که در طول یک دهه گذشته تاکنون مذاکرات متعددی با مسئولان مختلف وزارت نفت ایران انجام داده بود در نهایت خرداد ماه سال ۱۳۸۸ شمسی،اولین قرارداد گازی با ایران به منظور واردات روزانه ۱۲.۵ میلیون مترمکعب گاز طبیعی را در تهران امضا کرد.

با گذشته بیش از چهار سال از امضای این قرارداد گازی در تهران اما تاکنون اسلام آباد اقدامی به منظور ساخت خط لوله واردات گاز از ایران انجام نداده است و با ادامه وقت کشی پاکستانی‌ها پیش بینی می‌شود از سال آینده مطابق با مفاد قراردادی ایران ادعای دریافت جریمه گازی را در مجامع بین‌المللی مطرح کند.

همزمان با اولتیماتوم‌های جدید وزارت نفت به پاکستان، شاهد خاقان عباسی وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان هفته گذشته وارد تهران شد تا در مذاکرات با مقامات وزارت نفت ایران، وقت برای ساخت خط لوله واردات گاز بخرد.