احمد الجربا رئیس ائتلاف ملی مخالفان سوری، روز دوشنبه 9-12-2013 تاکید کرد، مخالفان سوری از قدرت های بزرگ ضمانت های کتبی و شفاهی دریافت کرده اند که بشار اسد، هیچگونه نقشی در آینده سیاسی سوریه نخواهد داشت.
الجربا در مصاحبه با خبرگزاری رویترز در کویت گفت: "جایگاه حقیقی بشار اسد می بایست در دادگاه و برای محاکمه باشد نه در موقعیت یا جایگاهی سیاسی در آینده سوریه ".

وی افزود: "ما دیگر از این بحث خارج شدیم، مخالفان سوری تحت هیچ شرایطی دادن نقش سیاسی به بشار اسد در آینده سوریه را نمی پذیرند".

رئیس ائتلاف ملی مخالفان سوری که در دیداری رسمی از کویت، سخن می گفت، اظهار داشت: "در نشست ژنو 2 قرار بر این است که حکومتی با صلاحیت های کامل اجرایی تشکیل شود تا در مرحله انتقالی کشور را اداره کند".

وی افزود: " نقش این حکومت یافتن راه حل جامع سیاسی برای تاسیس دولتی دمکراتیک در سوریه خواهد بود ".

الجربا همچنین تاکید کرد که هیچ یک از طرفهای بحران، در جریان مذاکرات کنفرانس "ژنو 2" درخواست آتش بس نخواهند کرد و مسئله آتش بس در مرحله پس از رسیدن به توافق با رژیم امکان پذیر خواهد بود.

رئیس ائتلاف ملی مخالفان سوری،  مذاکرات ژنو 2 میان رژیم اسد و مخالفان را به مذاکرات بین فرانسه وانقلابیون الجزایر و جنبش مردم ویتنام با ایالات متحده آمریکا تشبیه کرد و گفت :" در آن دو نمونه آتش بس پس از پایان مذاکرات اجرا شد".

الجربا در بخش دیگری از سخنان خود گفت:"اکنون تمام تلاش ما این است که یک جبهه نظامی از همه مخالفان مسلح سوری، به استثنای گروههای اسلامگرای تندرو مثل "النصره" و "داعش"، در مقابل رژیم اسد تشکیل دهیم و همه را متحد کنیم".

رئیس ائتلاف مخالفان سوری با اشاره به سیاست جدید ایران در منطقه گفت :"مخالفان سوری از نزدیکی آمریکا با ایران نگران هستند".

وی افزود: "اگر نزدیکی آمریکا با ایران به پایان محاصره مالی و اقتصادی ایران منجر شود و ایران بتواند به اموال بلوکه شده خود دسترسی پیدا کند، مسلما مبالغ  هنگفتی از این اموال به بشار اسد ارسال خواهد شد و این  مسئله باعث پیچیدگی بیشتر اوضاع در سوریه خواهد شد".

الجربا افزود: "البته من نگرانی اپوزیسیون سوریه را به اطلاع جامعه بین المللی و کشورهای عربی رساندم و آنها نیز این نگرانی را بجا و قابل درک دانستند."