.

۱۳۹۲ دی ۵, پنجشنبه

احتمال کشیده شدن پای احمدی نژاد به پرونده رسوایی مالی در ترکیه


روزنامه ''تودی زمان'' ترکیه نوشته است که رضا ضراب در اعترافات خود نام رئیس خود را فاش کرده و گفته او میلیارد ایرانی، بابک زنجانی است.

با توجه به روابط پدر رضا ضراب با محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری سابق ایران، گمانه هایی از احتمال کشیده شدن پای او به این پرونده مطرح شده است.

رضا ضراب تاجر ایرانی الاصلی است که در جریان تحقیقات اخیر در فساد دولتی در ترکیه، بازداشت شده است.

بنا بر گزارش ''تودی زمان'' رضا ضراب در اعترافات خود "ب . ز" را به عنوان رئیس خود معرفی کرده است که به بابک زنجانی ایرانی ثروتمند و رئیس جنجالی هولدینگ سورینت اشاره دارد.

این گزارش می افزاید که این ایرانی میلیاردر که ضراب از او به عنوان رئیسش یاد می کند با شانس زیادی به چنگ پلیس نیافتاده است.

بنا بر این گزارش براساس ایمیل های رد و بدل شده بین ضراب و زنجانی،‌این ایرانی ثروتمند قصد سفر به ترکیه و دیدار با ضراب را در هتلی لوکس در انتالیا در هفته ی گذشته داشته است.

به گفته پلیس بابک زنجانی و رضا ضراب هیچ وقت تلفنی صحبت نمی کردند و ارتباطشان فقط از طریق ایمیل بوده است.

براساس این گزارش،‌ زنجانی قرار بوده که با استفاده از یک پاسپورت جعلی از طریق بیروت وارد آنتالیا شود، اما او سفر خود را بعد از عملیات پلیس در ترکیه لغو می کند. این روزنامه مدعی شده که ضراب و زنجانی اولین بار سال‌ها پیش در تبریز با یکدیگر ملاقات کردند و ضراب از آن پس برای زنجانی کار می کرده است.

گروهی ویژه در اداره قاچاق و جرائم سازمان یافته پلیس آنکارا فعالیت های ضراب و عواملش را به مدت یکسال زیر نظر داشتند.
در طول این مدت،‌تحقیقات نشان داد که زنجانی رهبر این فساد مالی است.

برخی ماجرای بازداشت شماری از شخصیت های نزدیک به دولت اردوغان به اتهام فساد مالی را ناشی از نبرد قدرت بین دولت ترکیه و جنبش فتح الله گولن می دانند، گروهی دیگر نیز این ماجرا را به آمریکا و ایران ارتباط می دهند. با دستگیری سلیمان اصلان، مدیر عامل هالک بانک یا همان بانک خلق ترکیه و رضا ضراب تاجر ایرانی الاصل که به تجارت طلا در ترکیه اقدام می کرد، اکنون تمرکز بر مثلث ایران- هالک بانک- طلا است.

سایت المانیتور گزارش داده است که دولت ترکیه به دنبال پیدا کردن ردپای آمریکا و اسرائیل در این عملیات است زیرا از هالک بانک برای دور زدن تحریم هایی استفاده شده که علیه ایران اعمال می شد.

برخی منابع خبری می گویند در حال حاضر این مدیر عامل هالک بانک است که سوژه اصلی بازجویی هاست، زیرا در خانه او ۴ و نیم میلیون دلار پول نقد کشف شده که در جعبه های کفش جاسازی شده بود.

اما سفر دیوید کهن، دستیار خزانه داری آمریکا در امور مالی و تروریسم به ترکیه حاکی از اهمیت پرونده هالک بانک – صراف برای ایالات متحده است.

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه نیز تا کنون در دو سخنرانی، کشورهای خارجی را به توطئه علیه دولت خود و دست داشتن در دستگیری های اخیر، متهم کرده است.

از آنجایی که از مارس ۲۰۱۲، به موجب تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا، ایران از انتقال پول توسط سیستم سویفت منع شده است، تا کنون گزارش های متعددی در مورد استفاده از هالک بانک ترکیه برای دور زدن تحریم ها منتشر شده است.

گزارش پلیس ترکیه در مورد عملکرد سیستم دور زدن تحریم های سویفت از طریق این بانک اینچنین است: ''ایجاد شرکت های نیابتی در چین . سپس انتقال پول از ایران به حساب های این شرکت های نیابتی و پس از آن انتقال این پول به حساب شرکت های واقعی یا نیابتی در ترکیه که در واقع هزینه صورتحساب های صادراتی را تامین و در خرید طلا کارایی داشت. طلای خریداری شده سپس به طور مستقیم یا از طریق دوبی به ایران انتقال داده می شد.''

اقتصاد دانان می گویند این سیستم پیچیده ناتوانی ترکیه در پرداخت به ایران از طریق کانال های متدوال را نشان داد. به همین دلیل، ترکیه یک حساب در هالک بانک برای ایران افتتاح کرد. ایران موجودی این حساب ها را به طلا تبدیل کرد. به دنبال تاسیس شرکت های واسطه در ترکیه، صادرات و ورادات طلای ترکیه به ایران افزایش یافت. در سه سال ترکیه ۸ میلیارد دلار طلا به ایران صادر کرد.

هیچ نظری موجود نیست: