موفق الربیعی مشاور سابق امنیت ملی عراق در گفت و گویی برای نخستین بار فاش کرد که اعدام صدام حسین رئیس جمهور پیشین این کشور، با اشاره مستقيم جورج بوش به نوری المالکی صورت گرفت.
الربیعی می گوید در یک کنفرانس خبری، جرج بوش رئیس جمهور سابق آمریکا از نوری المالکی پرسید" با صدام چه کار می کنید ؟ المالکی در جواب فورا گفت : "به دارش می‌آویزیم". بوش انگشت خود را بالا برد و با این علامت، موافقت خود را اعلام کرد".

به گفته الربیعی از همان زمان بود که آماده سازی برای اعدام صدام أغاز شد.

مشاور سابق امنیت ملی عراق که با خبرگزاری فرانسه گفت و گو می کرد درباره لحظات آخر اعدام صدام گفت:" درست است که او یک جنایتکار ، قاتل و سلاخ است اما تا آخر قوی ماند."

الربیعی افزود:" برخی دوست دارند بگویم که او داشت از حال میرفت یا اینکه تحت تاثیر دارو بود ، اما حقیقت را برای تاریخ باید گفت ، صدام تا آخر قوی ماند و هیچ نشانه‌ای از ترس در او ندیدم."
الربیعی در مصاحبه اش گفت :" وقتی او را آوردم دستبند به دستش زده بودند و یک نسخه قرآن در دست داشت. او را به اتاق قاضی بردم ، و در حالی که قاضی فهرست کیفر خواستش را می خواند ، صدام مرتبا می‌ گفت،" مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، زنده باد فلسطین مرگ بر مغان پارسی ."

مشاور سابق امنیت عراق ادامه داد : " صدام را به اتاق اعدام بردم . در آن جا بود که ایستاد، به طناب اعدام نگاه کرد، سپس به من نگاه دقیقی کرد و گفت، دکتر این برای مردان است."

به گفته الربیعی دو پای صدام به هم بسته بود و قادر به بالا رفتن نبود به همین دلیل مجبور شدیم او را تا جوخه اعدام برسانیم .

در همین حال برخی از حاضران عملیات اعدام شعار دادند " زنده باد محمدباقر صدر...مقتدی مقتدی" صدام در جواب آنها گفت:" آیا مردانگی همین است؟"

مشاور سابق امنیت ملی عراق گفت:" آخرین کلمات صدام حسین گفتن شهادتین بود اما پیش از آنکه آن را تمام کند، اعدام شد."

الربیعی می گوید که وی اهرم دریچه‌ اعدام را کشیده است، اما اهرم عمل نکرد. بعد فردی دیگر که نامش برده نشد، اهرم را برای دومین بار کشید، اهرم عمل کرد و صدام به این شکل اعدام شد.

پس از پایان عملیات اعدام جسد صدام با هلی ‌کوپتری آمریکایی از زندان محل اجرای حکم در منطقه الکاظمیه بغداد به مقر نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق حمل شد. به گفته الربیعی، " هلی ‌کوپتر مملو از افراد بود، جسد صدام را بر کف هلی‌ کوپتر گذاشتند و در هلی‌ کوپتر نیز در طول پرواز باز ماند."

الربیعی در پایان گفت :"المالکی در منزلش از ما به خاطر اعدام صدام تقدیر کرد و گفت : "آفرین بر شما" من به او گفتم بفرما می توانید به او نگاه کنید و المالکی به صورت صدام حسین اعدام شده نگاه کرد".