برخی کارشناسان و مسولان آمریکایی با اشاره به افزایش تهدیدهای القاعده در سوریه می گویند، اعلام پیروزی ایالات متحده بر القاعده پس از کشته شدن اسامه بن لادن رهبر این تشکیلات بسیارعجولانه بود.
به گزارش تلویزیون العربیه، کارشناسان معتقدند که القاعده با کشته شدن بن لادن نه تنها ضعیف نشده بلکه دامنه فعالیت هایش در برخی مناطق مثل سوریه و یمن بسیار گسترده تر شده است.

ترس غربی ها از نفوذ گسترده القاعده زمانی شدت یافت که کارشناسان آمریکایی طی گزارشی در باره فعالیت گروه های نظامی اسلامگرا در سوریه گفته اند که اکثر گروه های اسلامی فعال در سوریه از القاعده منشعب شده اند.

طبق این گزارش، بیش از 45 هزار جنگجو وابسته به القاعده یا در ائتلاف با آن در سوریه حضوری فعال دارند. تعداد این افراد دو برابر گروه طالبان در افغانستان است.

درگزارش آمده است، صدها تن از جوانان مسلمان اروپایی و آمریکایی به صورت داوطلبانه به سوریه می روند و به القاعده می پیوندند. این افراد بیشتر توسط گروه "داعش" دوره نظامی می بینند و در جنگ داخلی سوریه شرکت می کنند

جذب نیروهای جوان از اروپا توسط القاعده باعث شد که کشورهای اروپایی در باره این پدیده یعنی هجرت جوانان اروپایی به جبهه های جنگ در سوریه کنفرانسی در بروکسل برگزار کنند. طبق گزارش ها حدود 2 هزار جنگجو مسلمان اروپایی در سوریه می جنگند.

کارشناسان در این گزارش رژیم سوریه را مسئول ورود تندروها به این کشور دانسته اند. به گفته این کارشناسان اسد با فرقه ای کردن جنگ در سوریه و فراخواندن حزب الله لبنان و سپاه قدس ایران و نیروهای شیعه تندرو "ابوالفضل" ازعراق و قتل عام های مکرر در مناطق سنی نشین این کشور، به جنگ فرقه ای دامن زده و موجب سرازیر شدن موجی از تندورهای سنی از سایر کشورها شد.

رژیم اسد بر این باور بود که با ورود القاعده در نزاع داخلی سوریه دیدگاه غربی ها را نسبت به آنچه او در حق مردم سوریه مرتکب شده چشم بپوشند و دیدگاه خود را نسبت به عملکرد وحشیانه این رژیم عوض کنند. به همین دلیل اسد اخیرا طرح حذف القاعده و دیگر گروه های اسلامی در سوریه را در برابر بقای خود در قدرت به آمریکا پیشنهاد کرده بود. اما این طرح از سوی آمریکا قاطعانه رد شد زیرا به همان اندازه ای که غرب از القاعده  متنفر است از رژیم اسد که تاکنون بیش از 130 هزار سوری را به قتل رسانده و در چندین عملیات تروریستی در لبنان دست داشته است نیز متنفر است.