گفت و گوهای کارشناسی میان ایران و گروه۱+۵ که در وین پایتخت اتریش جریان داشت از دیشب متوقف شد.
در حالی که اتحادیه اروپا اعلام کرده است که هیئت ایرانی به منظور انجام مشورت های بیشتر به تهران بازگشت و قرار است گفت و گو ها به زودی از سر گرفته شود، خبرگزاری های ایران، تحریم های جدید علیه این کشور را، دلیل این مساله دانسته اند.
به گزارش خبرگزاری ''فرانسه''، تیم کارشناسی ایران، شامگاه پنجشنبه ۱۲-۱۲-۲۰۱۳ پس از  چهار روز گفت و گوهای فشرده با نمایندگان گروه ١+۵، جلسه مذاکرات را ترک کرد و به تهران بازگشت.

این مذاکرات بر سر جزئیات و نکات فنی برای اجرای توافق‌نامه ژنو در جریان بود، مذاکره می‌کردند؛ توافقنامه ای شش ماهه که بر پایه آن، تهران و گروه ۱+۵ به مکانیزمی اولیه برای کاهش فعالیت های اتمی ایران و در مقابل کاهش تحریم های این کشور، دست یافتند.

در همین حال شامگاه پنجشنبه وزارت دارایی آمریکا ۱۹ فرد و شرکت ایرانی و خارجی را به فهرست تحریم‌ها علیه ایران اضافه کرد.

عباس عراقچی از اعضای تیم مذاکره کننده ایران با گروه ۱+۵ جمعه گفت که تحریم‌های جدید "خلاف روح" توافقنامه ‍ژنو است و افزود که ایران "در حال ارزیابی شرایط موجود و اتخاذ عکس‌العمل مناسب" است.

خبرگزاری ''مهر'' به نقل از یک منبع مطلع نوشته است هیات کارشناسی ایران مذاکرات را نیمه تمام گذاشته است چون تحریم های جدید "خلاف مسیر توافقات" بوده است.

اما مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، علت توقف مذاکرات را "پیچیدگی موضوعات فنی" دانسته و گفته است باید کار بیشتری در این زمینه ها انجام گیرد.

به گفته آقای مان، نمایندگان کشورهای حاضر در گفت و گوها باید با مقامات دولت های خود مشورت کنند و انتظار می رود گفتگوها به زودی از سر گرفته شود.