محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران می گوید در صورتی که کنگره آمریکا اقدام به اعمال تحریم‌های جدیدی علیه ایران بکند همه توافق‌ها خواهد مرد.
ظریف در مصاحبه با مجله آمریکایی ''تایم'' در پاسخ با این سوال که ''در صورتی که کنگره آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کند حتی اگر این تحریم‌ها طی شش ماه عملی نشود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟'' گفته است: ''همه توافق می‌میرد.''

وزیر امور خارحه ایران ادامه داده است: ''ما دوست نداریم که تحت اکراه و اجبار به مذاکره بپردازیم و در صورتی که کنگره تحریم‌های جدیدی را اعمال کند این نشان از فقدان جدیت و فقدان تمایل برای دستیابی به راه‌حل از سوی آمریکا است.''

او افزوده است: ''من از پیچیدگی‌های داخلی و موضوعات مختلف درون آمریکا آگاه هستم اما برای من این توجیه‌پذیر نیست. من پارلمان دارم و پارلمان من نیز در صورت شکست مذاکرات قوانین مختلفی را اعمال خواهد کرد.''

ظریف تاکید کرده است: ''در حال حاضر ما تلاش می‌کنیم که از اعضای پارلمان خود بخواهیم که مانع از این کار بشوند. دولت آمریکا ممکن است موفق نشود. اگر ما تلاش نکنیم بنابراین ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که طرف دیگر قبول کند که ما درباره این روند جدی هستیم.''

حدود سه هفته پیش، توافقنامه اولیه اتمی میان ایران و گروه ۱+۵ منعقد شد.