.

۱۳۹۲ آذر ۲۶, سه‌شنبه

ایران شورشیان ''حوثی'' یمن را در شمال اریتره آموزش می دهد


روزنامه سعودی ''الوطن'' به اسنادی محرمانه دست یافته که از نقش ایران در آفریقا و بطور مشخص در کشور اریتره، و در آموزش شورشیان شیعه یمن موسوم به ''حوثی ها'' پرده بر می دارد.

این اسناد نشان می دهد برخی از پایگاه هایی که ایران در آنها اقدام به آموزش حوثی ها در خاک اریتره کرده، مشرف به دریای سرخ و در نزدیکی سواحل یمن هستند. پایگاههای دیگر هم در مناطق کوهستانی و بیابانی قرار دارند.

بر پایه آن چه که در اسناد آمده است، به چند دلیل مناطقی از ساحل به عنوان پایگاه آموزش شورشیان شیعه یمن توسط نیروهای ایرانی انتخاب شده است که ''سهولت در رفت و آمد به یمن توسط قایق های تندرو'' عمده ترین آن ها است.'' معمولا رادارهای نیروی دریای یمن با توجه به امکانات محدودی که دارند، نمی توانند حرکت قایق های تندرو را رصد کنند.

اسناد نشانگر آنند که جمعی از حوثی ها که در شمال یمن فعال هستند، تحت نظارت شماری از فرماندهان نظامی ایرانی در سه پایگاه در شمال ''اسمره'' پایتخت اریتره آموزش می بینند.

این پایگاه ها در مناطق غیر مسکونی مستقر هستند. 

نخستین پایگاه آموزشی در نزدیکی لنگرگاه ''بریطی'' واقع است که از قدیمی ترین لنگرگاه ها در شمال اریتره است. این لنگرگاه در نزدیکی منطقه ''راس قصار‌'' در شمال اریتره واقع است و در فاصله ۶.۵ کیلیومتری جنوب این شهر قرار دارد.

پایگاه دوم که در آن حوثی ها توسط نظامیان ایرانی آموزش می بینند، لنگرگاه ''حسمت'' نام دارد که این نیز لنگرگاهی قدیمی است و حدودا در ۳۱ کیلومتری جنوب منطقه راس قصار واقع است.

اما پایگاه سوم، به نام ''متر'' شهرت دارد که منطقه ای بیابانی است و در۴۴ کیلومتری منطقه راس قصار قرار دارد.

حوثی ها که هم اکنون در حال جنگی خونبار با سلفی های یمن هستند، همواره در صف بندی های سیاسی به عنوان ابزار دست ایران برای تسویه حساب با کشورهای منطقه، عمل کرده اند.

ناظران سیاسی معتقدند حوثی ها که در اصل زیدی مذهبند، یکی از شاخه های مذهب تشیع هستند. حوثی ها تشکیلات خود را پس از چند سفر موسسشان، حسین حوثی و فرزندش بدر الدین به ایران پایه گذاری کردند. حسین حوثی در سال ۱۹۹۱ در شهر قم تحصیل کرد.

گروه ''انصار الله'' که نام جدید گروه حوثی است، در مناطق شمال یمن از جمله ''صعده، حجه، عمران و جوف'' فعال هستند. حوثی ها بر سر مسیر اجرای توافقی که به کناره گیری علی عبد الله صالح از ریاست جمهوری یمن منجر شد و کشورهای خلیجی طراح آن بودند، مانع تراشی کردند.

هیچ نظری موجود نیست: