فعالان در شبکه اینترنت تصاویری منتشر کرده اند که حضور نیروهای گردان عراقی ''ابو الفضل العباس'' در دمشق پایتخت سوریه را به وضوح نشان می دهد.
داستان حمایت از بارگاه های مذهبی شیعیان در سوریه با نخستین حضور علنی گروه های مسلح پشتیبان نظام بشار اسد، در حومه جنوبی دمشق، پدیدار شد.

زمستان سال ۲۰۱۲ شاهد اولین حضور علنی گردان ''ابو الفضل العباس'' بود که آن هنگام دلیل آن ''حمایت از بارگاه حضرت زینب'' عنوان شد؛ دلیلی که نشان از بعد مذهبی ماجرا دارد.

پس از آن اخباری پی در پی از ارتکاب اعمال خلاف حقوق بشر علیه غیر نظامیان سوری توسط افسران سپاه پاسداران ایران و حزب الله لبنان منتشر شد که سنگ بنای اصلی اتاق فرماندهی عملیات رژیم اسد را تشکیل می دهند.

گردان ''ابو الفضل العباس'' در میان خود، افراد مسلح عراقی را در بر دارد که عضو گروه ''عصائب اهل الحق'' بودند. افراد لبنانی هوادار حزب الله و سوری های هوادار رژیم اسد هم در این گردان دیده می شوند.

نیروهای این گردان توسط سپاه پاسداران ایران و کارشناسان دیگر در عراق و هرمل لبنان آموزش دیده اند. آن ها در صف مقدم نیروهای حامی بشار اسد در مناطق حومه دمشق قرار دارند و هنوز شمار دقیق آن ها در سوریه مشخص نیست. فعالان شمار آنها را حدود ۲هزار نفر می دانند.