یک مذاکره کننده ارشد اتمی روز یکشنبه 22 دسامبر گفت که مذاکرات فنی ایران با قدرتهای جهانی برای اجرای توافقنامه اتمی ماه گذشته پیشرفتی آهسته دارد.
گفتگوها روز پنجشنبه در شهر ژنو در سویس آغاز شد، و هدف از آن یافتن راه حلی برای پایان دادن به رویارویی دیرینه بر سر برنامه اتمی ایران است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، که در مذاکرات اتمی ژنو حضور ندارد، در گفتگو با تلویزیون دولتی ایران گفت: "گفتگوها که وارد روز سوم شده، به آهستگی جلو میرود."

عراقچی جزئیات بیشتری ارائه نداد.

خبرگزاری رسمی ایرنا روز یکشنبه اعلام کرد که مذاکرات ممکن است به روز چهارم بکشد. قبلا قرار بود که این دور از مذاکرات بعد از دو روز پایان یابد.

منابع خبری ایران روز یکشنبه گفتند که ممکن است برای سرعت بخشیدن به روند مذاکرات کارشناسی، محمد جواد ظریف و کاترین اشتون با یکدیگر تلفنی گفتگو نمایند.

کارشناسان هفته گذشته در شهر وین چهار روز مذاکره بدون نتیجه ای داشتند، که پس از اعلام تحریمهای تازه واشنگتن، هیات ایرانی از دور مذاکرات خارج شد.

ایران ادعا میکند، پس از آنکه کاترین اشتون، رئیس روابط خارجی اتحادیه اروپا، در باره حسن نیت قدرتهای جهانی به ایران "تضمین" داده، حاضر به برگزاری دور تازه مذاکرات در ژنو شده است.

بر اساس توافق اتمی 24 نوامبر، ایران موافقت کرد تا برنامه اتمی خود را برای شش ماه متوقف کند و در ازاء آن قدرتهای غربی هم تخفیفهایی در تحریمها داده و از تصویب تحریمهای جدید خودداری نمایند.

در طی این دوره شش ماهه، که هنوز آغاز نشده، ایران و قدرتهای جهانی قرار است به یک توافق بلند مدت برای رفع تمامی سوءظنها در باره اهداف نظامی برنامه اتمی ایران دست پیدا بکنند.

ایران این اتهامهات را تکذیب می کند، و می گوید برنامه اتمی این کشور فقط برای مقاصد صلح آمیز و تولید ایزوتوپهای پزشکی است.