.

۱۳۹۲ آذر ۱۹, سه‌شنبه

خامنه ای بر ضرورت تداوم نظارت و سانسور دولتی تاکید کرد



به گزارش خبرگزاریهای داخلی ایران، خامنه ای روز سه شنبه 10 دسامبر خطاب به اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت که جامعه مانند باغ است و این شورا باغبان، و وظیفه این شورا کندن "علف های هرز" فرهنگی است.

در ابتدای این دیدار حسن روحانی، رئیس جمهور و عضو شورای انقلاب فرهنگی، از عقلانیت و اعتدال در باورهای دینی گفت و خواستار فاصله گرفتن از "افراطی گری، خرافه گرایی و شعار زدگی" شد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی در سالهای اول و به فرمان خمینی تشکیل شد تا بکار تصفیه دانشگاهها از استادان و دانشجویان دگر اندیش اقدام کند. این شورا به مدت دوسال دانشگاه های کشور را تعطیل کرد و سپس کنترل شدیدی را بر نحوه راهبر آنها اعمال نمود.

اخیرا و در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، این شورا کار تفکیک جنسیتی و اسلامی کردن علوم انسانی را پیگیری میکرد.

با انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری، زمزمه هایی از اعتدال در فضای دانشگاهی و برداشتن فیلترینگ شدید سایتهای اینترنت و کاستن از سانسور دولتی بر کتاب و رسانه ها در بعضی از محافل دولتی ایران به گوش میرسد.

خامنه ای در واکنش به این زمزمه ها گفت: "برخی اظهارات غیرمسئولانه در خصوص لزوم آزادیهای فرهنگی" نباید وظیفه نظارتی و هدایتی دولت را نفی کند.

او بار دیگر به تهاجم فرهنگی غرب از طریق اینترنت، بازیهای رایانه ای، انتشار کتاب و فیلمهای سینمایی اشاره کرد و گفت: "باید از نفوذ پدیده ها به ایران کاملا جلوگیری کرد."

فیلترینگ اینترنت و سانسور شدید کتاب و فیلم در ایران بسیار گسترده است، اما بنظر میرسد این امر نتوانسته رضایت کامل رهبران ایران را تامین کند و جلوی ورود فراوردهای فرهنگی جدید به ایران را بگیرد.

ایران یکی از کندترین اینترنتهای جهان را داراست، و همین امر امکان دسترسی دانشگاهیان و دانشجویان ایرانی به پیشرفتهای جدید علمی را با مشکل روبرو کرده است.

هیچ نظری موجود نیست: