.

۱۳۹۲ خرداد ۲۲, چهارشنبه

نظرسنجی پیو: ایران در لبنان و مناطق فلسطینی نیز محبوبیت ندارد

دیدگاه منفی نسبت به ایران به‌ویژه در اسرائیل و بیشتر کشورهای اروپای غربی رایج است و در این کشورها دست‌کم از هر ۱۰ نفر هشت نفر دید منفی به ایران دارد؛ در آمریکا این تعداد، هفت نفر از هر ۱۰ نفر است.
بیشتر مردم کشورهای مسلمان که این نظرسنجی در آنها انجام شده نیز ایران را کشوری منفی و غیرمحبوب می‌دانند. میزان عدم محبوبیت ایران در اردن ۸۱ درصد، در مصر ۷۸ درصد، در ترکیه ۶۸ درصد، لبنان ۶۰ درصد، و مناطق فلسطینی ۵۵ درصد است.
تنها در دو کشور پاکستان و اندونزی، جمهوری اسلامی ایران محبوبیتی بالاتر از پنجاه درصد دارد؛ این رقم در پاکستان ۶۹ درصد و در اندونزی ۵۵ درصد است.
نظرسنجی پیو هم‌چنین مسئله رعایت آزادی‌های فردی در ایران را در بر می‌گیرد؛ در ۲۴ کشور از ۳۹ کشور یادشده اکثریت مردم معتقدند که حکومت ایران به حقوق شهروندانش احترام نمی‌گذارد.
بنا بر این نظرسنجی، در روسیه ۲۴ درصد و در چین ۳۳ درصد معتقدند که حکومت ایران حقوق بشر شهروندان را رعایت می‌کند و در میان تمامی کشورهای مورد تحقیق این نظرسنجی تنها در پاکستان اکثریت پاسخ‌دهندگان (۵۷ درصد) معتقد به وجود آزادی‌های فردی در ایران هستند.
این نظرسنجی به مسئله برنامه هسته‌ای ایران نیز پرداخته و بنابر این تحقیق، در کشورهای طرف مذاکره هسته‌ای با ایران یعنی ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین، از هر ۱۰ نفر شش نفر مخالف دست‌یابی ایران به سلاح اتمی هستند.
در خصوص نفوذ ایران در کشورهای مختلف، ۸۵ درصد پاسخگویان در لبنان گفته‌اند که نفوذ ایران را در مسائل داخلی کشورشان حس می‌کنند؛ این تعداد در فلسطین ۴۸ درصد و در بقیه کشورها درصدهای پایین‌تری است.

هیچ نظری موجود نیست: