باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه 17-6-2013 که با تلویزون آمریکایی پی.بی.اس مصاحبه می کرد گفت: حمله به سوریه این خطر را به دنبال دارد که ممکن است اشتباهی انبارهای سلاح های شیمیایی سوریه مورد هدف قرار گیرند که در آنصورت برآورد تبعات آن بسیار دشوار می باشد.

خبرگزاری فرانسه در همین رابطه گزارش داد که اوباما تاکید کرد: ما تمام انبارها و تاسیسات شیمیایی سوریه را رصد کرده ایم تا در موقع حمله ای احتمالی به سوریه از حمله به این مراکز پرهیز کنیم و مواد شیمیایی به منطقه پخش نشده و آثار مخربی بوجود نیاورند.

اوباما افزود: من تردید دارم که ایجاد منطقه پرواز ممنوع یا حمله نظامی به سوریه شرایط را عوض کند یا آرایش قوا را در زمین نبرد تغییر دهد.

اوباما گفت:" حمایت کنندگان از حمله نظامی به سوریه از درک پیچیدگی شرایط عاجز هستند، با ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع شاید اصلا قادر به حل اصل مسئله نخواهیم شد".

تردید اوباما در دخالت نظامی در سوریه یک هفته پس از آن اعلام می شود که مقامات دولت وی اعلام کردند که ایالات متحده به مسلح کردن مخالفان رژیم اسد دست می زند.

وقتی از اوباما سئوال شد که چرا به آن بخش از نیروی هوایی سوریه که قادر به جنگ است ، حمله نمی شود تا جان بسیاری از مردم سوریه در امان باشد؟ پاسخ داد: %90 درصد قربانیان از حملات زمینی نیروهای رژیم اسد صورت می گیرد بنابراین حمله به نیروی هوایی سوریه کمک زیادی در حل بحران نخواهد کرد.

اوباما تاکید کرد:" نیروی هوایی سوریه در حقیقت خیلی ضعیف است و حتی در هدف گیری خیلی ضعیف تر است و اکثر عملیات سرکوب توسط نیروهای زمینی این رژیم صورت می گیرد.

او گفت:" ایجاد کریدوری به منظور حفاظت ازغیرنظامیان در مناطق تحت کنترل مخالفان، یک سری بمباران را می طلبد که این بمباران ممکن است جان بسیاری از افراد غیر نظامی را بگیرد.

اگر شما کریدوری ایجاد کردید، پس خود را متعهد کردید که از آن دفاع کنید و برای دفاع از آن باید به اسلحه ها و انبارهای اسلحه سوریه حمله کرده و آنها را نابود کنید و سئوال این است پس از آن چه خواهد شد؟

درحالی که اوباما وضعیت پیچیده سوریه را برای خبرنگاران توضیح می داد تاکید کرد: هرج و مرج در سوریه نمی تواند تا ابد ادامه داشته باشد.

او گفت:" ما نمی توانیم شاهد هرج و مرجی در منطقه خاورمیانه که منافع حیاتی در آن داریم باشیم و درهمین حال نمی توانیم شاهد هرج ومرج در کشور بزرگی مثل سوریه که با اردن واسرائیل هم مرزاست، باشیم. ما در درتمام این کشورها منافع حیاتی داریم و نگرانی های ما تنها بشردوستانه نیستند.

در ادامه مصاحبه اوباما تاکید کرد که وی برخلاف درخواست و تمایل بعضی ها در منطقه مبنی بر حمایت از سنی ها، منافع آمریکا را خلاف حمایت تنها از یک گروه خاص می داند.

جنگ داخلی سوریه تا به حال 95 هزار قربانی به جای گذاشته است.

گروه شیعه لبنانی حزب الله نقشی کلیدی در کمک و حمایت از رژیم اسد که وابسته به مذهب علوی که شاخه ای از شیعه می باشد بازی کرده است. در عین حال علمای اهل سنت خصوصا پس از آنکه حزب الله علنا اعلام کرد که نیروهای خود را برای کمک به رژیم اسد به سوریه فرستاده ، علیه رژیم اسد، جهاد را مجاز دانسته و فتوی برشرکت دراین جنگ را صادر کرده اند.

اوباما گفت: ایالات متحده خواهان دولتی بردبارو مسئول در دمشق می باشد که به هیچ فرقه یا گروهی وابسته نبوده بلکه تمام مردم سوریه را نمایندگی کند.