.

۱۳۹۲ تیر ۷, جمعه

زوج ایرانی فعال در «بنیاد کودک» در آمریکا «محکوم شدند»

لوگوی «بنیاد رفاه کودک»
یک زوج ایرانی‌تبار ساکن آمریکا که پیشتر به نقض تحریم‌های این کشور علیه ایران از طریق ارسال ۱.۸ میلیون دلار از کانال بنیاد خیریه کودک متهم شده بودند، روز چهارشنبه در این پرونده محکوم شدند.

روزنامه مانیتور، چاپ شهر مک‌الِن در تکزاس آمریکا، روز چهارشنبه، ۲۷ خردادماه، گزارش کرد که حسین لاهیجی، پزشک اورولوژیست، و نجمه وحید لاهیجی، وکیل و همسر آقای لاهیجی، در دادگاه عالی فدرال شهر پورتلند ایالت اورگون آمریکا در خصوص اتهام پول‌شویی و توطئه برای فریب دادن مقام‌های آمریکا در نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران، محکوم شناخته شدند.

این زوج که گفته می‌شود مسئول «بنیاد کودک» در اورگون هستند، می‌توانند هریک جداگانه به حداکثر ۲۰ سال زندان و پرداخت ۵۰۰ هزار دلار جریمه محکوم شوند. حکم دادگاه قرار است ۲۸ آبان‌ماه سال جاری قرائت شود.

بنیاد رفاه کودک که سال ۱۹۹۴ از سوی مهرداد یثربی در پورتلند کانادا راه‌اندازی‌ شد، به عنوان یک بنیاد خیریه معرفی شده است که گفته می‌شود کمک‌های خود را در ایران و سایر کشورهای خاورمیانه توزیع می‌کند، اما مقام‌های آمریکایی می‌گویند هدف از راه‌اندازی این بنیاد، دریافت پول و کمک از آمریکا و انتقال تقریبا تمامی این کمک‌های مالی به ایران بوده است.

خانواده لاهیجی متهم هستند که یک میلیون و ۸۰۰ هزار دلار را به نام خیریه، از طریق بنیاد کودک به ایران ارسال کرده و این پول را نه در راه خیریه که برای سرمایه‌گذاری، ساخت و ساز و خدمات در ایران هزینه کرده‌اند.

این در حالی است که از آن‌جا که هزینه‌هایی که صرف امور خیریه می‌شود در آمریکا از پرداخت مالیات معاف هستند، خانم و آقای لاهیجی برای این یک میلیون و ۸۰۰ هزار دلار، مالیاتی هم پرداخت نکرده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست: