.

۱۳۹۱ بهمن ۲۳, دوشنبه

تحقیقات دولتی، اعمال شکنجه در زندان های افغانستان را تایید کرد

العربیه:تحقیقاتی رسمی که به دستور حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان صورت گرفته اعمال وسیع شکنجه در زندان های این کشور را تایید کرد.

سخنگوی کرزی گفت: متاسفانه شکنجه به شکل وسیعی در بازداشتگاه های افغانستان اتفاق افتاده است، به طوری که مصاحبه های انجام شده توسط کمیسیون تحقیق با 635 زندانی نشان می دهد که 326 زندانی که 80 نفر از آنها زیر سن قانونی هستند در معرض شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته اند.

این کمیسیون در پی گزارش سازمان ملل متحد در مورد وقوع شکنجه در زندان های افغانستان که در ماه ژانویه صادر شد تشکیل گردید. در گزارش یاد شده آمده بود که زندانیان در معرض بدرفتاری، شکنجه فیزیکی همچون زدن با کابل و لوله، شوک الکتریکی، ضربه زدن به دستگاه تناسلی و تهدید به تجاوز قرار گرفته اند.

پس ازانتشار گزارش سازمان ملل، حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان دستور تحقیقات در این باره را صادر کرد که نتیجه آن وجود شکنجه وسیع در زندان های آن کشور تایید شد.

در گزارش سازمان ملل آمده بود که 81 زندانی در زندان قندهار بین سالهای 2011 و 2012 ناپدید شده اند و کسی از سرنوشت آنها اطلاعی در دست ندارد.

سازمان ملل متحد در آن هنگام ضمن ابراز نگرانی شدید از دولت افغانستان خواست که علیه بکارگیری شکنجه در زندان های آن کشور اقدام نماید.

ایمل فیضی، سخنگوی کرزی انگیزه گزارش سازمان ملل درباره شکنجه در افغانستان را زیر سئوال برده و اعلام کرد که حکومت این کشور در ارتکاب چینی جرایمی علیه زندانیان دست نداشته و سازمان صلیب سرخ نیز همیشه به زندانیان دسترسی داشته است، اما هیچگاه از شکایتی نکرده است".

او تاکید کرد": شکنجه و بدرفتاری با زندانیان قطعا سیاست ما نیست".

در عین حال سخنگوی کرزی نگفت که دولت کرزی برای جلوگیری از شکنجه در زندان ها چه برنامه ای در دست دارد.

هیچ نظری موجود نیست: