.

۱۳۹۱ بهمن ۱۹, پنجشنبه

کرزی ساخت شهرک‌های یهودی نشین در سرزمین‌های فلسطینی را محکوم کرد

این نخستین بار در طول ده سال گذشته است که یک رئیس جمهوری افغانستان در مورد منازعه فلسطین و اسرائیل ابراز نظر رسمی می‌کند.
حامد‌کرزی رئیس جمهوری افغانستان ساخت شهرکهای یهودی نشین در سر زمین‌های فلسطینی را محکوم کرده و گفته که این کار به روند صلح در منطقه لطمه می‌زند.
دولت افغانستان تاکنون دراین زمینه محتاطانه برخورد کرده و در جریان دولت جدید کابل در ده سال گذشته این کشور واکنشی رسمی علیه اقدامات اسرائیل انجام نداده و حتی در جنگ غزه نیز افغانستان عکس العمل از خود نشان نداد.
در متن سخنرانی حامدکرزی در نشست مصر که روز پنجشنبه به رسانه‌ها ارسال شده، آمده است: "ما همچنان اعمار متداوم شهرک‌های یهودی نشین در سرزمین های فلسطینی را محکوم کرده و به این باور هستیم که این کار تحقق داعیه صلح را دشوار تر می سازد."
آقای کرزی برای شرکت در کنفرانس سران سازمان کشورهای اسلامی به قاهره پایتخت مصر رفته است.
اغلب صاحب نظران این واکنش دولت افغانستان را یک رویکرد جدید در قبال اسرائیل می‌دانند.
اسرائیل در ماه دسامبر سال گذشته مجوز احداث سه هزار واحد جدید مسکونی را در اراضی فلسطینی صادر کرد.
رئیس جمهوری افغانستان در ادامه سخنرانی‌اش در قاهره خشونت ناشی از تروریسم، بحران و جنگ در بعضی از کشورهای اسلامی و "رنج و دردهای مردم فلسطین" را از مشکلات اصلی جهان اسلام خوانده است.
آقای کرزی همچنین "سرکوب و محرومیت مسلمانان روهنگیا تبار در کشور میانمار از حقوق سیاسی و دینی شان" را تقبیح کرده و جنگ سوریه را نیز خطری برای تامین صلح و امنیت در شرق میانه دانسته است.
رئیس جمهوری افغانستان همچنین از کشورهای اسلامی خواست تا نگذارند مساجد و مدارس برای ترویج ذهنیت و ایدئولوژی تاریک‌اندیشی و بنیادگرایی استفاده شود.

هیچ نظری موجود نیست: