.

۱۳۹۱ اسفند ۱, سه‌شنبه

«یک مسئول بلند پایه ایرانی در آزمایش اخیر اتمی کره شمالی حضور داشت»

العربیه:منابع اطلاعاتی غربی اعلام کرده اند که محسن فخری زاده، دانشمند هسته ای که برنامه اتمی ایران را هدایت می کند، به شکلی محرمانه هنگام اجرای آزمایش اخیر اتمی کره شمالی حضور داشت.

کره شمالی هفته گذشته دست به یک آزمایش اتمی غیر مسالمت آمیز زد. این اقدام با اعتراض های گسترده بین المللی روبرو شد. برپایه آن ایالات متحده آمریکا متعهد شد که دست به اقدام علی عملی علیه پیونگ یانگ خواهد زد. حضور یک شخصیت ایرانی در این سطح هنگام این ازمایش می تواند گمان های جامعه جهانی درباره تلاش ایران برای دستیابی به سلاح اتمی را تقویت کند. ایرانی ها می گویند که برنامه اتمی شان مسالمت آمیز است اما در مقابل برخی از کشورها در این زمینه تشکیک می کنند.

به گزارش روزنامه بریتانیایی ''ساندی تایمز'' گزارش داده است که محسن فخری زاده به شکل بسیار نادری به خارج سفر می کند.

این روزنامه خاطرنشان می کند که تدابیر امنیتی برای محافظت از فخری زاده پس از ترور چند تن از دانشمندان مرتبط با برنامه اتمی ایران، تشدید شده است.

منابع اطلاعاتی غربی می گویند که فخری زاده مسئول ساخت کلاهک های کوچکی است که بر روی موشک های بالستیک سوار می شود و می تواند سلاح اتمی حمل کند. ایران این تکنولوژی را از کره شمالی به دست آورده است.

منابع دولتی ژاپنی و مسئولان نظامی از کره جنوبی هفته گذشته گفته اند که هدف اصلی تجربه اخیر کره جنوبی، پیشرفته سازی موشک هایی با کلاهک جنگی بود.

این دستاورد پیشتر برای تهران و پیونگ یانگ دشوار می نموند.

روزنامه بریتانیایی نوشته است که حضور دانشمند ایرانی در آزمایش اتمی کره شمالی، عمق همکاری میان تهران و پیونگ یانگ را نشان می دهد. همچنین بیم غرب از آزمایش کره شمالی و برنامه اتمی ایران را تشدید می کند.

این روزنامه می افزاید که حضور دانشمند ایرانی در کره شمالی تاکیدی است بر این که تحریم های بین المللی اعمال شده بر ایران به منظور مقابله با برنامه اتمی این کشور، غیرکافی و ناکارآمد است.

به نوشته این روزنامه، نام فخری زاده در اسناد شورای امنیت سازمان ملل متحد به عنوان فردی مرتبط با برنامه اتمی و موشکی ایران، درج شده است. بنا بر این فرمان بلوکه کردن اموال او در بانک های جهان صادر شده است.

برپایه اسناد موجود در شورای امنیت، ایران پیشتر حضور فخری زاده در بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی را نپذیرفته بود. این تصمیم از اهمین فخری زاده برای برنامه اتمی ایران حکایت دارد.

هیچ نظری موجود نیست: