.

۱۳۹۱ اسفند ۸, سه‌شنبه

دور نخست مذاکرات اتمی ایران و گروه 1+5 در قزاقستان پایان یافت

العربیه:دور نخست مذاکرات میان گروه 1+5 با جمهوری اسلامی ایران بر سر برنامه اتمی این کشور امروز سه شنبه 26-2-2013 در شهر آلماتی قزاقستان پایان یافت.

بنا بر گزاش منابع خبری، با پایان دور نخست مذاکرات، دو طرف مشغول رایزنی های دپیلماتیک شدند.

دور اول مذاکرات حدود ساعت 16 به وقت محلی پایان یافت. هنور نتایج این دور مشخص نشده است.

بنا بر گزارش هایی که پیشتر رسانه های بین المللی منتشر کرده اند، انتظار می رود که گروه 1+5 پیشنهاد کاهش تحریم های اعمال شده علیه ایران در مقابل توقف غنی سازی 20درصدی اورانیوم توسط این کشور را ارائه داده باشد.

شبکه تلویزیونی ''پرس تی وی''، وابسته به جمهوری اسلامی ایران هم گزارش داده است که این کشور، یک بسته پیشنهادی کامل را در مذاکرات اتمی قزاقستان، ارائه خواهد داد.

این گزارش افزوده است که جزئیات این بسته پیشنهادی بنا بر واکنش ها و پیشنهادهای گروه 1+5، ممکن است تغییر کند.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرده است که مذاکرات قزاقستان به راه حلی دیپلماتیک برای بحران اتمی ایران بینجامد.

گروه 1+5 را آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان تشکیل می دهند.

غرب ایران را به تلاش برای دستیبابی به سلاح اتمی متهم می کند. اما ایران می
گوید که برنامه اتمی اش را به منظور کاربردهای مسالمت آمیز دنبال می کند.

تا کنون علاوه بر چهار دور تحریم شورای امنیت سازمان ملل متحد، آمریکا، اتحادیه اروپا و همپیمانان آن ها، تحریم های مضاعف و یک جانبه ای علیه ایران اعمال کرده اند.

از سال 2007 تا کنون، ایران و گروه 1+5 شش بار با یکدیگر مذاکره کرده اند، که همه این مذاکرات تا کنون بی نتیجه بوده است. آخرین دور از این دست مذاکرات در مسکو پایتخت روسیه برگزار شده بود.

این دور از مذاکرات ایران و گروه 1+5 در آلماتی در حالی برگزار می شود که ایران اخیرا از کشف منابع جدید اورانیوم خبر داده است. چندی پیش نیز آژانس بین المللی امرژی اتمی از افزایش غنی سازی اورانیوم توسط ایران خبر داده بود.

هیچ نظری موجود نیست: