.

۱۳۹۲ مهر ۱۷, چهارشنبه

رهبر طالبان پاکستان: آماده مذاکره با دولت هستیم

بی بی سی: حکیم الله محسود می‌گوید دولت مسوول شکست مذاکرات قبلی است
حکیم الله محسود، رهبر طالبان پاکستان در گفت‌و‌گوی اختصاصی با احمد ولی مجیب، خبرنگار بی‌بی‌سی در پاکستان، تاکید کرده است که گروهش آماده مذاکره با دولت است. این مصاحبه کم سابقه با رهبر طالبان پاکستان در منطقه‌ای در مرز پاکستان با افغانستان صورت گرفته است. این اولین گفت‌و‌گوی تلویزیونی حکیم الله محسود در دست کم دو سال گذشته است:

سوال: نظر شما درباره مذاکرات صلح با دولت (پاکستان) چیست؟ و این مذاکرات در حال حاضر در چه مرحله‌ای است؟

ما به مذاکرات جدی معتقدیم. توانایی مذاکرات جدی را داریم. در خصوص اینکه مذاکرات در چه مرحله ای است (باید بگویم) که از زمان نشست دولت و احزاب در اسلام آباد کلیک (در اوایل ماه سپتامبر)، دولت اقدام رسمی جدی در این مورد انجام نداده است، (مانند) اعلام رسمی مذاکره و یا اعزام یک جرگه (هیات) رسمی برای مذاکره با ما. دولت بحث درباره مذاکره (با ما) را به رسانه ها واگذار کرده است و این رسانه‌ها هستند که می‌گویند مذاکرات در این مرحله است و یا در آن مرحله قرار دارد. به هر صورت مطمئن باشید که ما هنوز با کسی وارد مذاکره نشده‌ایم. ما نه از طریق رسانه‌ها به شرایط دولت برای مذاکره گوش می‌دهیم و نه از طریق رسانه‌ها شرایط خود را اعلام می‌کنیم. راه درست انجام این کار این است که دولت هیاتی رسمی را تعیین کند و آنها با ما بنشینند تا هر یک از دو طرف نظرات خود را اعلام کنند و ما با برخی از شرایط آنها موافقت و یا با برخی از آنها مخالفت کنیم. آنگاه می‌توان گفت که مذاکرات در چه مرحله‌ای قرار دارد.

سوال: وقتی صحبت از انجام مذاکرات شد، برخی از علما از دولت و طالبان درخواست کردند تا دو طرف آتش بس اعلام کنند. نظر شما در این مورد چیست؟

 
ما علما را ریش سفیدان خود می‌دانیم. ما در مقایسه با دولت هزاران بار بیشتر می‌خواهیم که در خواست آنها را انجام دهیم. اما برای اینکه آتش بس معتبر باشد، مهم است که حملات هواپیماهای بدون سرنشین نیز متوقف شود.

سوال: در برخی از محافل این نگرانی وجود دارد که گروه‌های مختلفی در طالبان پاکستان وجود دارند و اگر هیاتی از سوی دولت و یا جرگه‌ای به ملاقات شما بیاید، امنیت آنها ممکن است تضمین نباشد. آیا شما از اعزام هیاتی از سوی دولت استقبال و امنیت آن را تضمین می‌کنید؟

ما مسلمانیم و قول خود را نمی‌شکنیم. اگر هیاتی اعزام شود ما می‌توانیم و تضمین آن را برعهده خواهیم گرفت.

سوال: در رسانه‌ها بحث‌های مختلفی صورت گرفته است در خصوص پیش شرطهای طالبان برای مذاکرات. آیا به طور رسمی پیش شرطی قرار داده‌اید؟

ما شرایط خود را به افرادی که برای مذاکرات با ما دیدار کنند ارائه خواهیم کرد. ما نه شرایط خود را از طریق رسانه‌ها اعلام می‌کنیم و نه به شرایط دیگران از طریق رسانه‌ها توجهی می‌کنیم.

سوال: به نظر می‌رسد که در گذشته توافقات صلح مهمی بین دولت و طالبان برقرار شده است، اما بسیاری از آنها طولانی نبوده‌اند. گفته می‌شود که طالبان مسئول شکست این توافقات بوده‌. آیا درست است؟

احمد ولی مجیب در گفتگو با حکیم االله محسود
حکیم الله محسود: ما مسلمانیم و قول خود را نمی‌شکنیم. اگر هیاتی (از سوی دولت) اعزام شود ما می‌توانیم و تضمین آن را برعهده خواهیم گرفت
ما در آنچه که انجام می‌دهیم مستقل هستیم. اما شما به روشنی می‌بینید که دولت پاکستان مردم بی‌گناه مناطق قبیله‌ای را تحت فشار آمریکا و برای خوشحال کردن آنها و دریافت دلار، بمباران می‌کند. آنها مساجد و مکاتب را تخریب می‌کنند همانگونه که بر سر "مسجد سرخ" و "جامعه حفصه" در اسلام‌آباد کردند. توافقات صلح به خاطر دولت به شکست انجامید. حملات هواپیماهای بدون سرنشین که از سوی آمریکا هدایت می‌شود، مورد تایید دولت پاکستان است. بعدا آمریکا بر پاکستان فشار آورد تا در این مناطق عملیات زمینی انجام دهد؛ و پاکستان هم این درخواست را پذیرفت. بنابر این، دولت مسئول شکست (مذاکرات) گذشته است. و ما در این مورد شواهدی داریم که اگر کسی از طرف دولت با ما ملاقات کند می‎‌توانیم آنها را ارائه دهیم.

سوال: آیا خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در سال آینده میلادی بر جنبش شما تاثیری خواهد داشت؟

خروج آمریکا تاثیری بر تحریک طالبان پاکستان نخواهد داشت؛ چرا که دوستی با آمریکا فقط یکی از دو دلیلی است که ما علیه پاکستان جهاد می کنیم. دلیل دیگر این است که نظام (سیاسی) در پاکستان غیر اسلامی است و ما خواهان جایگزین کردن آن با نظام اسلامی هستیم. ما پیگیری این درخواست و آرزوی خود را حتی پس از خروج آمریکا ادامه خواهیم داد.

سوال: معمولا تنش در مرز پاکستان با هند بالاست. اگر دو کشور با یکدیگر درگیری نظامی پیدا کنند، شما از چه طرفی حمایت می کنید؟

ما با مسلمانان خواهیم بود. ما از هردو دولت و مردم مسلمان می‌خواهیم تا نظام اسلامی را بپذیرند که باعث تضمین موفقیت آنها در این دنیا و آن دنیا می‌شود. ما با مسلمانان خواهیم بود.

هیچ نظری موجود نیست: