.

۱۳۹۲ مهر ۱۹, جمعه

نیروی انتظامی بلوچستان به کدامین سوی در حرکت است؟!

در حالی که مردم بلوچستان به شدت از وضعیت نا امنی استان رنج می برند، و دزدی ، سرقت های مسلحانه و هنجارهای اجتماعی روز به روز در حال افزایش است، نیروی انتظامی که بر مبنای تامین امنیت مردم سنگ بنیادش نهاده شده است خود تبدیل به منشا وحشت و نا امنی در استان شده است.
طبق گزارش های رسیده از زاهدان، چابهار و دیگر شهرستان های استان سیستان و بلوچستان در هفته نیروی انتظامی اقدامات خودسرانه نیروهای انتظامی علیه مردم منطقه به طور فزاینده ای در حال اجرا هستند.
در این میان سردار حمید فهیدی راد از اجرای طرح ولایت می گوید که هر ساله به مدت 5 روز انجام می گیرد و در این 5 روز با تمام کسانی که استان را نا امن کرده باشند برخورد می شود. اما به ظاهر در 360 روز باقی مانده سال نیروی انتظامی در خواب عبادی! خود هستند و توجهی به امنیت منطقه ندارند و فقط در 5 روز با نشان دادن قدرت اسلحه و باطوم خود به مردم بی دفاع و سخنرانی در منابر و ارائه گزارش های غلط و نادرست با نشان دادن نمودار های خودنوشته دست کاری شده سعی در توجیه فعالیت های خود و نا امنی استان دارند.
در نوعی از این اقدامات خود سرانه ماموران انتظامی به طور ناگهانی به محله ها و خانه های مختلفی یورش برده و عده ای را دستگیر می کنند و دلیل آن را وجود مواد مخدر در محل و یا وجود اشرار اعلام می کنند. سوالی که در اذهان همگان ایجاد می شود و بدون پاسخ می ماند این است: افراد دستگیر شده جزو بومی های محل و سالیان سال است در همین محل زندگی می کنند و همه آنها را می شناسند چگونه به طور ناگهانی در 5 روز طرح ولایت متخلف می شوند؟ و یا اینکه اگر متخلف باشند چنانکه ماموران انتظامی عنوان می کنند پس چرا در طول سال بازداشت نشده و در این 5 روز به آنها یورش برده و دستگیرشان کرده اند؟! مگر نه این است که نباید به مجرم مجال داد؟ مگر نه این است که باید امنیت عمومی جامعه را در همه روزهای سال تامین کرد؟!
از سوی دیگر یورش ماموران به بازارهای شهر و شهروندان بلوچ که در آسانه عید برای امرار معاش اقدام به فروش اجناسی چون لباس و کفش و وسائل تزئینی می کنند باعث ترس و ایجاد رعب و وحشت عمومی می شود. که به طرز بسیار وحشت آوری با حمله چندین دستگاه خودرو  پلیس به طور ناگهانی به بازار با اسلحه و باطوم و شوک برقی و حمله به دست فروشانی که با دیدن ماموران اجناس خود را رها کرده و هر کدام به سویى فرار می کنند  و ماموران با فریاد: ایست ایست. و الا شلیک می کنم!. یا متوقفش می کنند یا به سویش آتش می گشایند و یا فرد فراری خود در این گیر و دار می افتد، تصادف می کند و از بین می رود. آیا این اقدامات دلالت بر ایجاد امنیت در بلوچستان می  کنند؟ روش ایجاد امنیت همین است؟!
چرا مجرمین مواد مخدر در طول سال در حال خرید و فروش هستند و خود ماموران پلیس بر درب خانه هایشان دیده می شوند و با رشوه گرفتن و تبانی زیر میزی پول های کلان به جیب می زنند و نا امنی را با پر کردن شکم خود و دادن مال حرم به خانواده هایشان می خرند؟!
چرا سپاه در منطقه سلاح گرم توزیع می کند و وقتی معتمدین و علمای منطقه از آن انتقاد می کنند مورد فشار قرار می گیرند و به گوشه زندان انداخته می شوند؟!
آیا اجرای امنیت فقط با دستگیر کردن 4 نفر فقیر و مسکین وبدبختی هست که شام شبشان را ندارند  ـ چون کار آفرینی نشده است- و با فروش چند جفت کفش در آستانه عید باید گوشه زندان بخوابد و مامور نیروی انتظامی شب را بر بالشت های حریری بگذراند؟!
طبق گزارش ها، مسئول بسیاری از این حملات در شهر چابهار زیر نظر ستوان علی صیادی است که قبلا فرمانده کلانتری 13 ایرانشهر و رئیس پاسگاه بمپور بوده است و الان برای خود در چابهار خدایی می کند.
گزارش های دیگری از زاهدان می گویند: که در اقدامی نمایشی صدها دستگاه موتور سیکلت که در طول سال از شهروندان بلوچ توقیف شده اند روز پنجشنبه به طور دسته جمعی به صاحبانشان که مدتها پیگیر تحویل گرفتن موتور هایشان بوده اند اما به دست نیاورده اند در این  روز به آنها تحویل داده شده اند اما با جمع کردن آنها و عکس برداری و رژه رفتن نیروی انتظامی از جلو و حرکت موتورها از پشت سر، آن هم در یک حلقه محاصره شده، تبلیغات نمایشی چشمگیری راه انداخته و با این کار سعی کرده به مردم نشان دهند که چقدر دوست دار آنها هستند. چقدر امنیتشان برایشان مهم است. و چقدر حافظ منافعشان هستند! منافعی که در هفته ولایت متبلور می شود!
بلوچستان در آتش فقر و نا امنی می سوزد اما مسئولین برای آنها رژه می روند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی در گزارش هفته پیش، شاخص سوء تغذیه در بلوچستان را دو برابر استان های دیگر اعلام کرد.
خبرگزاری فارس از طرح انسداد کامل مرزهای بلوچستان که تنها راه معیشت مردم این مرز و بوم در وانفسای بی کاری است است خبر می دهد و می گوید نزدیک به 40 درصد از بودجه مرزهای کل کشور در بلوچستان مصرف می شود.
فرمانده نیروی انتظامی از کاهش 56 درصدی نقل و انتقال سوخت توسط مردم در بلوچستان در 6 ماه نخست سال 92 خبر می دهد اما از سوی دیگر در گزارش خود می گوید در گیری های این ارگان 58 درصد بیشتر شده اند.
آیا نباید نیرو های امنیتی از ادعای فراهم کردن امنیت کامل بلوچستان که سعی دارند با شرکت در منابر نماز جمعه برای مردم بیان کنند دست بردارند؟! آیا نباید به خود بیایند و بیش از این پارچه پینه بسته سیاه آلودی را به مردم بلوچ سفید و نرم جلوه ندهند؟!
حبیب الله سربازی

هیچ نظری موجود نیست: