به گزارش خبرگزاری رویترز در بیانیه سازمان دیده بان حقوق بشر بسیاری از بازداشت شدگان مورد تجاوز جنسی قرار گرفته و برخی دیگر با شوک الکتریکی بر روی اعضای حساس بدن و نیز ضرب و شتم وحشیانه با استفاده از چوب، سیم و میله های فلزی شکنجه شده اند.


جو ستورک، معاون مدیر بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی سازمان دیده‌بان حقوق بشر در این زمینه می گوید :" در پشت جنگ های وحشیانه کنونی در سوریه ، نقض حقوق زندانیان سیاسی مخفی مانده است ، آنها تنها به دلیل انتقاد از رژیم دمشق یا کمک به نیازمندان بازداشت می شوند ، تحت شکنجه قرار می گیرند و برخی از این بازداشت شدگان در زندان ها به قتل می رسند."


در گزارشی که دیده بان حقوق بشر از 27 زندان سوریه نهیه کرده ، آمده است :" بازداشت های خودسرانه و شکنجه مخالفان توسط نیروهای امنیتی رژیم اسد به یک حالت معمولی تبدیل شده است."


این گزارش افزود :" بسیاری از مخالفان تنها به دلیل انتقاد ازمقام های سوریه یا کمک پزشکی به قربانیان جنگ بازداشت شده اند."


بر اساس این گزارش دلایل محکمی وجود دارد که نشان می دهد این شکنجه ها از سوی دولت سوریه برنامه ریزی می شود. بیشتر این بازداشت شدگان را مردان تشکیل می دهد اما در میان بازداشت شدگان زن و کودک وجود دارد.


دیده بان حقوق بشر به نقل از مرکز اسناد نقض حقوق بشر سوریه آورده است که از آغاز انقلاب سوریه تاکنون 1200 نفر در زندان های رژیم اسد بر اثر شکنجه جان خود را از دست داده اند.


این درحالی است که رژیم سوریه بازداشت زندانیان سیاسی را انکار می کند و می گوید که بسیاری از مخالفان تنها به دلیل نقض قوانین ضد تروریسم بازداشت شده اند.