.

۱۳۹۲ آبان ۸, چهارشنبه

انتقام از اهل سنت: اعدام زندانی سیاسی تبعیدی بلوچ ویکی از علمای اهل سنت در زندان همدان

نگاره: ‏متن مصاحبه با یکی از بستگان مولوی سلمان میایی یکی از اعدامی های انتقام جویانه محمد مرزیه در بلوچستان

روز جمعه مطابق با ۴ آبانماه ۹۲ یک گروه مسلح به نام جیش العدل در حمله به نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی در منطقه کوهک سراوان و کشته شدن تعدادی از نیروهای مرزبانی،آقای مرزیه دادستان استان سیستان و بلوچستان در انتقام کشته شدن این مرزبانان ۱۶جوان زندانی بلوچ را اعدام کرد، این جوان در زمان حمله جیش العدل به مرزبانان ایرانی در زندان بوده اند و هیچ گونه دخالتی در کشته شدن مرزبانان ایرانی نداشته اند. گرچه این اولین اعدام دسته جمعی نمیباشد.


یکی از این اعدام شدگان مولوی سلمان میایی میباشد که از طلاب حوزه علیمه چابهار بوده،به همین دلیل کمپین فعالین بلوچ با یکی از اقوام نزدیک مولوی سلمان میایی انجام داده است که در ذیل میتوانید متن گفتگو را مطالعه فرمایید:

کمپین:سلمان چرا دستگیر شد؟
جواب:چون در مسجد برادران تشیع به صحابه پیامبر توهین شده بود و سلمان گفته بود به صحابه پیامبر توهین نکنید،و شورشی که در چابهار شد.
کمپین:شما به شورش اشاره کردید منظورتان کدام شورش میباشد؟
جواب:منظور حادثه انفجار بمب در چابهار بود که روحمان از مصببان این حادثه خبر ندارد،و شش ماه بعد از این حادثه سلمان دستگیر شد.
کمپین :سلمان پس از دستگیری به کجا منتقل شد؟
جواب:سلمان را پس از دستگیری به زاهدان منتقل کردند،بعد از آن به مدت یکسال و چهار ماه به زندان خرم آباد منتقل شد.
کمپین:سلمان در چه تاریخی دستگیر شد؟
جواب:من تاریخ دقیق دستگیری سلام در یادم نیست.اما بیش از دوسال بود که سلمان در زندان بوده است،
به ما خبری ندادند که سلمان را اعدام کردند،و پیگیر شدیم که اعدام شده است جسدش کجاست،قبرش کجاست،و نه وصیت نامه ای به دست ما هم ندادند.
کمپین:به شما نگفتند که دلیل اعدام سلمان چه بوده است؟
جواب:گفتند که به دلیل عضویت گروه ریگی حکمش اعدام شده است.
کمپین:سلمان داری چند فرزنده میباشد و آیا تا زمانی که زندانی بوده است به خانواده اش اجازه ملاقات داده شده است؟
جواب:سلمان ۲۷ سال سن داشته و دو فرزند میباشد که فرزند بزرگش پسر است و پنج سال دارد و فرزند دومش دختر است و ۳ سال سن دارد.فقط یکبار آن هم زمانی که در زندان خرم آباد بوده است،و به دلیل دوری راه مسیر رفت آمد به خرم آباد برایمان بسیار مشکل بوده،درخواست انتقالش را به زندان نزدیک تری دادیم که کسی به درخواستمان توجه ای نکرده.
کمپین:شما زمانی که با سلمان ملاقات داشتید آیا نگفته که من گناهکارم یا بیگناه و چرمی را به وی نسبت میدادند قبول داشته است؟
جواب:خیر سلمان هرگز جرمی را که به وی نسبت میداده اند قبول نداشته است و همیشه میگفته که من بیگناهم.
کمپین:آیا در ملاقات حضوری شما سلمان از شکنجه خودش چیزی گفت یا خیر؟
جواب:گفتن که ما به صراحت نگفته است.
کمپین:اگر پیغام و سخنی در این رابطه دارید بفرمایید؟
جواب:پیغام ما این است که فرزندان جوان ما را بی دلیل دستگیر و اعدام میکنند،خانواده با مشقت فرزندی را بزرگ میکند تا برایش امید و آینده ای باشد،حالا چه کسی به خانواده کمک میکند چه کسی خانواده را سرپرستی میکند،فرزندانش را چه کسی سرپرستی میکند پدر پیری بالای ۶۰ سال سن دارد.
کمپین:مولوی سلمان میایی برادر دیگر هم داشته است که دستگیر و شکنجه شده است؟
جواب:برادری داشته که قبلا رفته و فراری شده است،و به ما گفتند که سلمان را به دلیل که برادرش فراری است زندانی کرده ایم،که در مراجعات ما گفتند شما هر وقت برادرش را آوردید فکری برای آزادی سلمان خواهیم کرد.
کمپین:درواقع سلمان را به عنوان گروگان گرفته اند تا برادر دیگرش بیاید و خود را تحویل دهد؟
جواب:بله دقیقا و این مطلب بارها به ما گفته اند.
دوستان عزیز این مصاحبه ای بود با یکی از بستگان نزدیک سلمان میایی که به دلیلی واهی گروگان گرفته شد و اعدام گردید.



از لینک زیر می توانید فایل صوتی مصاحبه را گوش کنید:

http://www.youtube.com/watch?v=rWKKQr7a3xY&feature=youtu.be‏ یکی از روحانیون اهل سنت به نام  مولوی سلمان میایی که مشغول تدریس علوم دینی در چابهار بود  و در زمستان ۱۳۸۹ دستگیر شده بود ، روز شنبه در زندان خرم آباد به دار آویخته شد. او در زندان زاهدان زندانی بود و در جریان اعتراضات گسترده زندانیانی سیاسی  وی را  به زندان خرم آباد تبعید نمودند و  روز شنبه او را  در خرم آباد  به دار آویختند. نیز یکی از زندانیان سیاسی  بلوچ که به زندان همدان تبعید شده بود  در همانجا به دار آویخته شد .
روز شنبه ۴ آبان ماه شهید راه آزادی مردم ایران ایوب بهرام زهی ۲۹ ساله همزمان با اعدام های انتقام جویانه در زاهدان، در زندان همدان به دار آویخته شد اما نام  وی را جزء اعدام شدگان  زندان زاهدان اعلام کرده اند.
 ایوب بهرام زهی بهار ۱۳۸۹ در راسک دستگیر شد و ۱۴ ماه او را در سلولهای انفرادی اداره اطلاعات زاهدان  تحت شکنجه های جسمی و روحی بازجویان وزارت اطلاعات قرار دادند تا وی را وادار به اعتراف علیه خودش نمایند.سپس او را به زندان مرکزی زاهدان منتقل کردند اما در جریان اعتراضات گسترده زندانیان سیاسی نسبت به برخوردهای غیر انسانی و شرایط قرون وسطایی در زندان مرکزی زاهدان او را به زندان همدان تبعید نمودند ، تا اینکه  روز شنبه ۴ آبان ماه وی را به دار آویختند.

هیچ نظری موجود نیست: