.

۱۳۹۲ مهر ۲۹, دوشنبه

آمریکا کمک‌های امنیتی به پاکستان را از سر می‌گیرد

جان کری و نواز شریف با سفر جان کری، وزیر خارجه آمریکا، به پاکستان و گفت‌وگوهای او با مقام‌های پاکستانی، واشینگتن خود را برای از سرگیری کمک‌های امنیتی به آن کشور که طی دو سال گذشته تقریبا قطع شده بودند، آماده می‌کند.

رویترز از قول ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه، می‌گوید این وزارت‌خانه کنگره را از آنچه برای پشتیبانی مالی از اجرای برنامه‌های گوناگون در پاکستان در نظر دارد، با خبر کرده است.

خانم هارف ۲۰ اکتبر در ایمیلی نوشته است «این بخشی از روندی طولانی برای از سرگیری همکاری‌های امنیتی‌ست که از سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ کاهش پیدا کرده بود. هر چند کمک‌های غیرنظامی بدون توقف ادامه داشته است».

اشاره به سال‌های گذشته از جمله اشاره به زمانی‌ست که ایالات متحده در حمله‌ای سری به مخفیگاه اسامه بن‌لادن، رهبر القاعده و شماری دیگر از اعضای این گروه را که در پاکستان مخفی شده بودند، از پای درآورد.

البته برخی حملات دیگر به شبه‌نظامیان و پیکارجویان در خاک پاکستان که طی آنها غیرنظامیان و حتی ماموران ارتش مرزبانی پاکستان کشته شدند، نیز بر روابط دو کشور تاثیرات منفی گذاشته بود.

اما اکنون وزیر خارجه آمریکا می‌گوید روابط با پاکستان از اهمین به‌سزایی برخوردار است؛ «ما مسائل زیادی داریم که باید در مورد آنها گفت‌وگو کنیم… پاکستان نوعی دمکراسی‌ست که تلاش می‌کند اقتصادش را به پیش ببرد و در عین حال در ثبات منطقه از اهمیت برخوردار است».

پس از دیدار وزیر خارجه آمریکا و نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان نیز راهی آمریکا شد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه باشریف، دیدار خواهد کرد.

هر چند طی ماه‌های گذشته نیز گزارش‌هایی در مورد از سرگیری کمک‌های گوناگون به پاکستان منتشر شده بود، اما همزمان با برنامه‌ریزی برای دیدار مقام‌های ارشد دو کشور در واشینگتن است که این برنامه‌ها رسما اعلام می‌شوند.

نواز شریف علاوه بر رئیس‌جمهوری آمریکا قرار است با نمایندگان کنگره نیز دیدار کند.

هیچ نظری موجود نیست: