مخالفان سوری روز چهارشنبه 2-10-2013 طی بیانیه ای، کشتار منظم و برنامه ریزی شده غیر نظامیان سوری در منطقه اعظمیه واقع در حومه دمشق و ویرانی خانه های مسکونی بوسیله بمباران های "وحشیانه"  ارتش  اسد را محکوم کرده، نسبت به خطر وقوع یک فاجعه انسانی هشدار دادند.

ارتش اسد طی روزهای گذشته حملات بسیار شدیدی را علیه مناطق مسکونی تحت کنترل مخالفان در اطراف دمشق را آغاز کرده است. در این حملات از اسلحه سنگین توپ، تانک، موشک های زمین به زمین و بمباران هوایی پی در پی استفاده کرده است.


به گزارش منابع مخالفان سوری نیروهای اسد با پرتاپ دهها موشک زمین به زمین به شهر اعظمیه منطقه شمالی این شهر را کاملا ویران کرده اند. نیروهای دولتی سوریه پس از بمباران پی در پی و گلوله باران سنگین وعملیات ویران سازی برنامه ریزی شده، تلاش کردند تا منطقه را از کنترل ارتش آزاد خارج سازند. اما به گفته مخالفان  تلاش آنها با مقاومت سرسختانه ارتش آزاد سوریه مواجه شده، در نهایت مجبور به عقب نشینی شدند.


به گزارش مرکز اطلاع رسانی حماه وابسته به مخالفان، نیروهای اسد طی 24 ساعت گذشته همزمان مناطق غوطه شرقی، الزمانیه، جاده حلب به حماه را با موشک واسلحه سنگین توپخانه مورد هدف قرار داده اند . این مناطق به طور کامل تحت کنترل ارتش آزاد است.


ائتلاف مخالفان سوری در گزارشی اعلام کرد، رژیم اسد طی مدت  280 روز محاصره مناطق حومه دمشق، بیش از  700 تن از غیر نظامیان را به قتل رسانده است.


به گفته مخالفان تمام موسسات زیر بنایی، انبارهای تغذیه، مغازه ها و مدارس این شهر کاملا نابود شده است.