به گزارش خبرگزاری رویترز شش قدرت بزرگ جهان هنوز پاسخی به پیشنهاد ایران نداده اند، در حالیکه ایران بدون ورود به جزئیات گفته است که پیشنهادش "جدی" و "منطقی" است.

در جلسه صبح روز سه شنبه جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، با استفاده از نرم افزار پاور پوینت به تشریح پیشنهاد ایران پرداخت. جلسه صبح با حضور ظریف و کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برگزار شد. جلسات بعدی کنفرانس ژنو به ریاست معاونان خواهد بود.

انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران و مواضع نسبتا میانه روی او امیدهای تازه ای را برای حل بحران اتمی ایران و رفع بن بست پیش آمده بوجود آورده است.

پس از سالها رویارویی بنظر میرسد که ایران آماده مذاکره برای رسیدن به توافق بر سر برنامه اتمی خود و برداشتن تحریمهای اقتصادی ای باشد که 60 درصد درآمد نفتی ایران را هدف قرار داده است.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران و رئیس هیات مذاکره کننده این کشور، در گفتگو با خبرنگاران در ژنو گفت که پیشنهاد ایران محرمانه است و تا آخر مذاکرات و رسیدن به نتیجه محرمانه خواهد ماند.

عراقچی گفت: "ما معتقدیم پیشنهادمان ظرفیت حل مناقشه را دارد. ما ملاقات بسیار جدی و خوبی را امروز صبح داشتیم."

مذاکرات اتمی ژنو، برای اولین بار در تاریخ مذاکرات ایران با قدرتهای غربی، به زبان انگلیسی در جریان است تا شاید از این طریق مقامات ایرانی بتوانند به نگرانی های طرفهای غربی خود پاسخی معنی دار بدهند.

درپایان مذاکرات صبحگاهی ژنو، جواد ظریف در حال بازگشت به هتل از اظهار نظر در باره مذاکرات خودداری کرد و فقط به خبرنگاران گفت: "من واقعا درد دارم". به گزارش رسانه ها درد پشت وزیر امور خارجه ایران در طی مذاکرات ژنو عود کرده و این در حالی است که ظریف بخاطر همین درد هفته گذشته راهی بیمارستان شد.