.

۱۳۹۲ فروردین ۸, پنجشنبه

نگرانی گروه "بریکس" از تهدید نظامی علیه ایران و وضعیت سوریه

رهبران کشورهای صنعتی نوظهور جهان، موسوم به بریکس* دیروز چهارشنبه از تشدید تهدیدهای نظامی علیه ایران و وخامت وضعیت نظامی و انسانی در سوریه ابراز نگرانی کردند.


رهبران پنج کشور روسیه، برزیل، هند، چین و آفریقای جنوبی با انتشار بیانیه‌ای در پایان نشست سالانه این کشورها در آفریقای جنوبی گفتند که آنان «از خطرات اقدامات نظامی و تحریم‌های یکجانبه» علیه ایران نگران هستند.
رهبران یاد شده در این بیانیه تأکید کردند: «ما فکرنمی‌کنیم برای حل معضله اتمی ایران راه دیگری بغیر از گفتگو وجود داشته باشد.»
در بیانیه رهبران پنج کشور نوظهور جهان آمده است که آنان حق ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی را در چارچوب تعهدات بین المللی این کشور برسمیت می شناسند و از «یک راه‌حل سیاسی و دیپلماتیک» برای پرونده اتمی این کشور حمایت می کنند.
کشورهای روسیه، برزیل، چین، هند و آفریقای جنوبی همچنین از وخامت شدید اوضاع امنیتی و انسانی در سوریه عمیقاً اظهار نگرانی و نقض فزاینده حقوق بشر و قوانین بشردوستانه در این کشور را محکوم کردند.
در بیانیه تأکید شده است که این کشورها با نظامی کردن هرچه بیشتر بحران سوریه شدیداً مخالف هستند.
بگزارش خبرگزاری فرانسه، این کشورها معتقدند هرگونه راه حل برای بحران سوریه باید بر مفاد اعلامیه نشست ژنو در ژوئن سال گذشته مبتنی باشد که در آن بر ایجاد یک روند سیاسی انتقال قدرت در سوریه تأکید شده است.
بیانیه ژنو در مورد سوریه که با تلاش‌های میانجیگیرانه سرگئی لاوروف- وزیر خارجه روسیه، منتشر شد در واقع مواضع روسیه در قبال بحران سوریه را بازتاب میدهد.
بیانیه پنج کشور نوظهور صنعتی در حالی صادر شده است که دولت سوریه قبل از برگزاری نشست این کشورها در آفریقای جنوبی، با اعزام نماینده‌ای به این کشور، خواهان اقدامات این کشورها برای پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه شده بود.

هیچ نظری موجود نیست: