.

۱۳۹۲ فروردین ۸, پنجشنبه

سازمان ملل برای تحقیق درباره سلاح‌های شیمیائی در سوریه با مقاومت دمشق روبروست

سازمان ملل امیدوار است که بتواند مأموریت تحقیقاتی‌اش را از اوائل هفته آینده آغاز کند، ولی گفته می شود که تا کنون علیرغم مذاکراتی که در میان دو طرف در جریان است دولت سوریه با آغاز این مأموریت موافقت نکرده است.

امروز برخی از دیپلمات‌ها و مسئولان سازمان ملل متحد اظهار نظر کردند که هنوز موفق نشده اند موافقت دولت سوریه را برای ورود گروه کارشناسان سازمان ملل متحد به داخل خاک سوریه بقصد تحقیق درباره احتمال استفاده از سلاح‌های شیمیائی ، بدست آورند.
این در حالی است که اتهام استفاده از سلاح های شیمیائی در جنگ داخلی سوریه، ابتدا از سوی رژیم دمشق مطرح شد و مقامات سوریه مدعی شدند که شورشیان در درگیری‌های داخلی از سلاح شیمیائی استفاده کرده اند؛ این اتهام البته بلافاصله از سوی اپوزیسیون رژیم تکذیب شد و آنها دولت را به اقدام مشابه متهم کردند.
سازمان ملل امیدوار است که بتواند مأموریت تحقیقاتی اش را از اوائل هفته آینده آغاز کند ولی گفته می شود که تا کنون علیرغم مذاکراتی که در میان دو طرف در جریان است دولت سوریه با آغاز این مأموریت موافقت نکرده است.
به اعتقاد سازمان ملل، تحقیقات باید در گام اول روی اتهامات وارده از سوی رژیم علیه شورشیان متمرکز گردد، چرا که ابتدا دولت این تقاضا را مطرح کرد؛ در گام بعدی تقاضای دولت فرانسه و انگلستان مورد توجه قرار میگیرد که خواهان رسیدگی به کلیه اتهامات از هر دو طرف شده اند.
سخنگوی سازمان ملل اظهار داشت که مذاکرات بر سر این موضوع در جریان است ولی هنوز نتیجه‌ای نداده است.
سازمان ملل مایل است که این تحقیق توسط شش تا هشت کارشناس انجام گیرد که هیچ کدامشان ملیت اعضای شورای امنیت را نداشته باشند و نیز عضو اتحادیه عرب نباشند تا بی طرفی رعایت شود.
 

هیچ نظری موجود نیست: