.

۱۳۹۲ فروردین ۳, شنبه

"غفلت" و "نافرمانی از دستورات شریعت" شایسته هیچ مسلمانی نیست

مولانا عبدالحمید در خطبه های نماز جمعه اهل سنت زاهدان با بیان اینکه "غفلت و نافرمانی از دستورات شریعت شایسته هیچ مسلمانی نیست"، بر لزوم آمادگی برای سفر طولانی آخرت تاکید کرد.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان خطبه های این هفته نماز جمعه (2 فروردین 1392) را با تلاوت آیه «وَاتَّقُواْ يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَّا كَسَبَتْ وَهُمْ لاَ يُظْلَمُونَ» [بقره: 281] آغاز نمود و با اشاره به سفرهای نوروزی برخی از مردم در این ایام خاطرنشان کرد: قرآن عظیم الشأن در مورد سفری بسیار طولانی و مهمی هشدار داده است. سفرهای دنیوی، سفرهای محدودی است که مسافر یک روزی به وطن و شهر خودش برمی گردد، اما یک سفر طولانی در پیش روی انسان است که برگشتی ندارد و آن سفر آخرت است. همه ما در این دنیا مسافر هستیم و مقیمی که به صورت دائمی در دنیا زندگی کند، وجود ندارد. خداوند متعال خطاب به حضرت رسول- صلی الله علیه وسلم- می فرماید: «وَمَا جَعَلْنَا لِبَشَرٍ مِّن قَبْلِكَ الْخُلْدَ أَفَإِن مِّتَّ فَهُمُ الْخَالِدُونَ» [انبیاء: 34]
امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه افزود: سفر آخرت، سفری است که همه انسانها باید به این سفر بروند. تمام رهبران دنیا، ثروتمندان و همه کسانی که از موقعیت‏های مختلف اجتماعی، سیاسی و... در دنیا برخوردار هستند، در حالی به این سفر می روند که هیچ چیزی، اعم از مال، پست، مقام و جایگاه، آنها را همراهی نمی کنند و انسان در این سفر با گذرگاههای سختی مواجه می شود. همانطور که در دنیا نیز در مسیر سفر ایست بازرسی وجود داشته و در برخی از این ایست‏ها افراد را بازرسی بدنی می کنند. اما توجه داشته باشیم که سفر آخرت گذرگاههای سختی همچون قبر و عالم برزخ، صحرای محشر، پل صراط و... دارد؛ کسانی که در قبر مورد مؤاخذه و بازخواست قرار می گیرند، در صحرای محشر با سختی بزرگتری مواجه می شوند. صحرای محشر جایی است که محل سؤال و جواب و بازخواست است که انسان از هر لحظه زندگی و عمر و از تمام فرصت‏ها، امکانات و نعمت‏های مادی و معنوی سؤال می شود.
ایشان ادامه داد: مسافر آخرت، پس از سؤال و جواب با دو سرنوشت مواجه می شود؛ یا در جهنم و عذاب‏های دردناک و غیرقابل تحمل دوزخ قرار می گیرد، و یا اینکه با بهشت و نعمت‏های همیشگی آن مواجه می شود. لذا این سفر، سفری واقعی و طولانی است و همه ما این سفر را در پیش داریم. قرآن عظیم الشأن نیز به همین موضوع تاکید کرده و هشدار می دهد که این سفر را فراموش نکنید.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان بر لزوم آمادگی برای سفر آخرت تاکید کرد و گفت: در سفر آخرت هیچ چیز به غیر از اعمال نیکی که مورد قبول بارگاه الهی قرار گرفته باشند، برای انسان مفید نخواهد بود. در سفر آخرت ایمان، اخلاص، تقوا و پرهیزگاری، اخلاق و کردار نیک به انسان نفع می رسانند. در این سفر فقط و فقط عمل نیک است که به درد انسان می خورد. روزی رسول اکرم- صلی الله علیه وسلم- تمام اهل بیت خویش، اعم از مرد و زن، را جمع کرده و خطاب به آنها فرمود: «لا أغنی عنکم من الله شیئا» من در روز قیامت هیچ چیزی از عذاب الهی را نمی توانم از شما دفع کنم، مگر اینکه خودتان اعمال نیک و صالح انجام دهید. خطاب به دختر بزرگوارش حضرت فاطمه- رضی الله عنها- فرمود: ای فاطمه، من هیچ چیزی از عذاب الهی را نمی توانم از شما دفع کنم. تمام نزدیکان خویش را مورد خطاب قرار داده و به آنها متذکر شد که فقط خودتان می توانید با اعمال نیک و عمل به شریعت خود را از عذاب الهی نجات دهید.
مولانا عبدالحمید در ادامه تاکید کرد: انسان نباید در هیچ زمانی، در سفر و حضر، از خدا غافل شود. وقتی بهار طبیعت و سرسبزی زمین را می بینید، از یاد خدا غافل نشوید. برای هیچ مسلمانی شایسته نیست که با دیدن هر نوع نعمت یا مواجه شدن با هر نوع مصیبتی از یاد خدا غافل شده و دستور خدا را فراموش کند، بلکه باید وظیفۀ وقت و دستور شریعت را در هر لحظه در نظر گرفته و به آن عمل کند. هیچ منافع دنیوی نباید ما را از یاد خدا، که صاحب نعمت و خالق و مالک ماست، غافل نماید، زیرا خداوند ذاتی است که ما هر چه داریم از او داریم. لذا نباید در هیچ حالتی او را از یاد ببریم. این جهالت محض است که انسان خدا را از یاد ببرد و در عمل به دستورات الهی از خود کوتاهی نشان دهد. بلکه انسان باید در همه حال بندگی خدا را انجام داده و به دستورات شریعت عمل کند.
مولانا عبدالحمید در ادامه خطاب به مسافران تعطیلات نوروزی گفت: کسانی که به این سفر می روند، نماز را به صورت کامل و منظم ادا نمایند و چشم و گوش خود را حفاظت کنند و دستورات شریعت را مدنظر داشته باشند. خواهران ما حجاب اسلامی را رعایت کنند. ما در راستای عمل به شریعت نباید پروای هیچ کسی را داشته باشیم، و در این مسیر به مسخره و ملامت هیچ کسی توجه نکنیم، بلکه عمل به شریعت اسلام را افتخار خودمان بدانیم.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در پایان سخنان خود تاکید کرد: هر مسافری برای سفر خود توشه ای بر می دارد، اما مهمترین و بزرگترین توشۀ سفر آخرت ایمان، تقوا و عمل صالح است. 

هیچ نظری موجود نیست: