.

۱۳۹۲ فروردین ۱۱, یکشنبه

اردوغان: مخالفان سوری متحدتر شده اند

نخست وزیر ترکیه می گوید مخالفان سوری "متحد تر" شده اند. در همین حال رئیس ائتلاف ملی سوریه که مهمترین گروه از مخالفان سیاسی آن کشوررا تشکیل می دهد خواستار حمایتِی بیشتر از سوی جامعه بین المللی شده است.

در گردهمایی نمایندگان اقلیت ترک سوریه در آنکارا، اقلیتی که تقریبا یک و نیم میلیون نفرند و به ویژه از آغاز بحران و جنگ داخلی در سوریه، از همسایه شمالی شان انتظار حمایت دارند، رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه با اشاره به انتخاب تقریبا دو هفته پیش غسان هیتو نخست وزیر موقت سوریه بعنوان نمادی از اتحاد بیشتر مخالفان خارج نشین گفت "در یکماه گذشته، مخالفان سوری در خارج متحد تر و مخالفان مسلح نیز قوی تر، و مشروعیت شان برای جامعه بین الملل بیشتر شده است. باوجود جنگ و خونریزی در داخل، مخالفان سوری توانستند آقای هیتو را بعنوان نخست وزیر موقتشان انتخاب کنند، که اهمیت نمادین زیادی دارد".

سه شنبه هفته گذشته ، کرسی سوریه در اتحادیه عرب به ائتلاف ملی سوریه واگذار شد و احمد معاذ الخطیب رهبر این ائتلاف همپای سایر رهبران عرب در کنفرانس سران آن اتحادیه در قطر شرکت کرد. و جرج صبرا رئیس ائتلاف ملی سوریه نیز ضمن درخواست حمایت بیشتر توسط جامعه بین المللی اذهان را به وقایع اخیر در منطقه درعا در جنوب سوریه جلب کرد و گفت "آنچه این روزها در درعا اتفاق می افتد، نمایانگر آنست که عصر بشار اسد بزودی به پایان می رسد. آزادی برخی از نقاط در شمال و جنوب کشور این دو ناحیه را مانند پلی به یکدیگر متصل می کند".

به گزارش دیدبان حقوق بشر سوری مستقر در بریتانیا، مخالفان مسلح سوری روز جمعه پس از یک روز نبرد شدید شهرک استراتژیک "داعل" در استان درعا در جنوب سوریه را که تقریبا پانزده کیلومتر با مرز اردن فاصله دارد، آزاد کردند،  واقعه ای که کم وبیش همزمان با اخبارحاکی از افزایش ارسال تسلیحات و مهمات از جانب یکی دو کشور عرب برای مخالفان سوری صورت گرفته است.

هیچ نظری موجود نیست: