.

۱۳۹۲ فروردین ۶, سه‌شنبه

عضو سابق حرکت بدر: ایران حامی خشونت در عراق است

سنی نیوز: یک عضو جدا شده از حرکت بدر، شاخه نظامی سابق مجلس اعلای اسلامی عراق، ادعا کرده است غالب انفجارها و ترورهایی که در عراق رخ می دهد توسط سازمان ها و گروهک های مخفی سازمان داده می شود که تابع ایران هستند و در میان نیروهای امنیتی و نظامی عراق نفوذ دارند.
به گزارش روزنامه "السیاسة" کویت، این شخص که می گوید سالها ساکن ایران بوده و پس از سقوط صدام به عراق بازگشته است، معتقد است دو مسئله نشان می دهد این گروه ها که توسط قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس تاسیس شده اند در ترورها و انفجارات مختلف عراق حتی ترور و کشتار دسته جمعی شیعیان دخالت دارند. به اعتقاد وی در این دو مسئله قرائن مهمی نهفته است که دخالت ایران در این خشونت ها را کاملا اثبات می کند. مسئله اول عدم افشای نام متهمان و مسئولان این ترورهاست، تا جایی که حتی تحقیقات و بررسی های نیروهای آمریکایی که ردپای این گروه ها در ناامنی های عراق را فاش می کرد نیز توسط حکومت ابراهیم الجعفری و پس از او نوری المالکی مورد اهمال قرار گرفت.
اما مسئله دوم این است که در خلال تحقیقات مختلف، مشخص شده است که برخی از خودروهای بمب گذاری شده متعلق به مراکز و سازمان های امنیتی دولتی بوده اند. این خودروها در شهرهای مختلف عراق و غالبا با هدف گرفتن مناطق پر جمعیت و دربرگیرنده اکثریت شیعه یا سنی منفجر می شدند. هنگامی که تحقیقات نشان داد بعضی از این خودروها از مراکز امنیتی دولتی خارج شده اند، مسئولین دستور توقف تحقیقات را صادر کردند.
این عضو سابق حرکت بدر که حاضر به افشای نام خود نشده است، می گوید یکی از اهداف مهم نیروهای سلیمانی آماده سازی تروریست های انتحاری است، که آموزش برخی از آنان در جنوب عراق در محل هایی امن و مخفی و برخی دیگر در ایران انجام می شود. به گفته وی، تربیت تروریست های انتحاری برای رژیم ایران از اهمیت خاصی برخوردار است، چرا که این حرکت ها باعث ایجاد این باور در ذهن مردم عراق خواهد شد که تروریست ها و القاعده و دیگر گروه های سلفی مسئول ناامنی در عراق هستند، و در حقیقت نیز این امر حاصل شده و بسیاری از مردم عراق پذیرفته اند که همه ناامنی ها و انفجارات نتیجه فعالیتهای القاعده است. به همین دلیل رژیم ایران در برابر حرکت های بیداری اهل سنت در عراق شدیدا موضع گیری می کند، زیرا فعالیتهای آنان باعث تضعیف و کمرنگ شدن القاعده و در نتیجه تضعیف فعالیتهای تروریستی ایران و متهم ساختن القاعده گردیده است.
به ادعای وی، برخی از حرکت های سیاسی شیعی در عراق از نقش ایران در اجرای عملیات تروریستی آگاه هستند. به همین دلیل "برخی از رهبران این گروه ها و از جمله خود من از این مسئله حیرت کردیم، زیرا در طول سالهای متمادی که در ایران به سر می بردیم، مسئولین ایرانی همیشه ادعا می کردند که با اپوزیسیون عراقی همراه و همفکر هستند، اما پس از سال 2003 اوضاع کاملا تغییر کرد و متوجه شدیم که حمایت ایران تنها به دلیل برخی مصالح یا منافع نیست، بلکه عراق جزئی حیاتی از استراتژی خطرناک ایران برای منطقه است، و تنها دوستی و هم پیمانی عراق با ایران پاسخگو نخواهد بود، بلکه ایران خواستار ایفای نقش عراق در استراتژی ها و برنامه های امنیتی ایران و اطاعت کامل از دستورات علی خامنه ای از تهران است."
به گفته این شخص، ایران در اجرای این برنامه های تروریستی سه هدف را دنبال می کند. هدف اول تخریب نظامی است که با حمایت آمریکا در عراق بر سر کار آمده است. هدف دوم تخریب هر گونه تقریب و همکاری بین شیعه و سنی در عراق است، زیرا به نظر ایران هر گونه دوستی و نزدیکی شیعه و سنی در عراق می تواند به تضعیف نفوذ ایران در این کشور کمک کند. و هدف سوم ایجاد روابطی متشنج و خالی از اعتماد بین عراق و دیگر کشورهای عربی خصوصا کشورهای خلیج است، تا دولت عراق با دولت ایران همراه باشد و به کشورهای خلیج نزدیک نشود.

هیچ نظری موجود نیست: