.

۱۳۹۱ اسفند ۲۲, سه‌شنبه

بحران سیاسی میان کابل و واشینگتن تشدید شد

وحید مژده تحلیلگر سیاسی مقیم کابل ، علت ناخشنودی حامد کرزی از آمریکائی ها را در عوامل متعددی از جمله خودداری آمریکا از تحویل زندان بگرام و نیز ناشنیده گرفتن اولتیماتوم او برای خارج کردن نیرو های ویژه آمریکائی از وردک تفسیر می کند

با سخنان تند حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان خطاب به آمریکائی ها که صبح امروز در ولایت هلمند انجام شد، بحران سیاسی میان دو کشور می تواند باز هم شدت بیشتری بیابد.
حامد کرزی در روزهای اخیر لحظه ای را برای انتقاد از آمریکائی ها از دست نمی دهد و محور اصلی انتقادات اخیر وی علیه آمریکا، اتهامی است که بر طبق آن گویا آمریکائی ها بدون مشورت با دولت کابل وارد مذاکراتی با رهبران طالبان شده اند.
کرزی حتی می گوید که طالبان بطور روزمره در قطر با آمریکائیان گفتگو می کنند.او روز یکشنبه گذشته در مذاکراتش با وزیر جدید دفاع آمریکا "چاک هی گل"، حملات سختی به آمریکا کرد و همین تنش ها باعث شد که مصاحبه مطبوعاتی مشترک لغو گردد. گرچه آمریکا این حادثه را با دلایل امنیتی توضیح داد ولی دفتر ریاست جمهوری افغانستان این علت را نادرست دانست.
کرزی سپس در گفتگو با خبرنگاران، طالبان را متهم کرد که با انفجار بمب در واقع به خارجی ها کمک می کنند که بتوانند هر چه بیشتر در افغانستان بمانند.
در گفتگوئی با وحید مژده تحلیلگر سیاسی مقیم کابل ، او علت ناخشنودی حامد کرزی از آمریکائی ها را در عوامل متعددی از جمله خودداری آمریکا از تحویل زندان بگرام و نیز ناشنیده گرفتن اولتیماتوم او برای خارج کردن نیرو های ویژه آمریکائی از وردک تفسیر می کند.
وحید مژده می گوید هیچ اطلاعی از مذاکرات احتمالی میان طالبان و آمریکا ندارد ولی اضافه می کند که اگر چنین گفتگوهائی هم انجام بگیرد به نفع صلح در افغانستان است. به این گفتگو گوش کنید.
 

هیچ نظری موجود نیست: