.

۱۳۹۲ فروردین ۶, سه‌شنبه

هزاران ایرانی در زندان‌های کشورهای مختلف جهان بسر می‌برند

در حالیکه وزارت خارجه تعداد زندانیان ایرانی در کشورهای جهان را سه هزار نفر برآورد می کند، شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور این رقم را حدود پنج هزار نفر ارزیابی می کند. نادر وهابی پژوهشگر اجتماعی مقیم پاریس معتقد است که تعداد آنها باید قدری بیشتر از این ارقام باشد.


علی اکبر صالحی وزیر خارجه  ایران اعلام کرد که هم اکنون نزدیک به سه هزار و سیصد زندانی ایرانی در زندان های خارج از کشور بسر میبرند . او گفت که وزاتخارجه هر ساله حدود 700 زندانی را از این زندان ها آزاد می کند. البته وی درباره چگونگی دخالت وزارت خارجه برای این آزاد سازی ها هیچ توضیحی نداد.
در مورد زندانیان ایرانی در کشورهای جهان حدود سه ماه قبل – در دی ماه سالی که بتازگی پشت سر گذاشته ایم – شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور رقم ایرانیان زندانی را در بازداشتگاههای خارج از کشور بین 4500 تا 5000 نفر اعلام کرد.
در گفتگوئی با نادر وهابی جامعه شناس و پژوهشگر مقیم فرانسه، وی معتقد است که تعداد زندانیان ایرانی باید قدری بیش از این ارقام باشد. او می گوید بین پانزده تا بیست در صد مهاجران دچار مشگلاتی از این دست می شوند.
نادر وهابی در توضیح علل آن بخش از ناهنجاری های اجتماعی که ایرانیان را در بر میگیرد ، به مواردی همچون ارائه اسناد تقلبی، حمل مواد مخدر ، حمل اشیائی که از نظر گمرکی ممنوع هستند، دزدی و نیز دعواهای خانوادگی اشاره می کند.
بعقیده نادر وهابی اقشاری هم که دچار این گرفتاری ها می شوند عمدتاً جوانانی هستند که در ایران بین سن 18 تا سی و دو سالگی هستند و بدلیل بیکاری دست به مهاجرت های فصلی می زنند و چون نمی توانند در جامعه میزبان جذب شوند دست به اقدامات مجرمانه می زنند.
نادر وهابی معتقد است که در کشور هائی که ورود به انها ویزا لازم ندارد قاچاق مواد مخدر توسط ایرانی ها بالاترین رقم جرائم را تشکیل می دهد.
او البته تصریح می کند که تا بحال تحقیقی در این باره ندیده است، چرا که بعقیده وهابی در اروپا اقدامات مجرمانه ایرانیان آنقدر ناچیز است که هیچ موسسه پژوهشی دولتی یا دانشگاهی رغبتی برای تحقیقات در این زمینه را ندارد.
به این گفتگو گوش کنید.
 

هیچ نظری موجود نیست: