.

۱۳۹۲ فروردین ۴, یکشنبه

استعفای معاذالخطیب و اختلاف در میان مخالفان رژیم دمشق

ائتلاف ملی سوریه که نمایندۀ اصلی گروه‌های مخالف با رژیم بشار اسد محسوب می‌شود، با اختلافات درونی مواجه شده است. چند روز پس از این که ائتلاف ملی، آقای غسان هیتو را به عنوان نخست‌وزیر برگزید، احمد معاذالخطیب که رهبری ائتلاف را به عهده داشت، از این مسئولیت استعفا کرد. از طرف دیگر، شاخۀ نظامی ائتلاف، یعنی ارتش آزاد سوریه اعلام کرد که نخست‌وزیری غسان هیتو را نمی‌پذیرد.

 روز یکشنبه، احمد معاذالخطیب در صفحۀ فیس‌بوک خود نوشت: "من استعفای خود از ائتلاف ملی را اعلام می‌کنم با این هدف که بتوانم آزادی بیشتری داشته باشم".  او گوشزد می‌کند که "در چارچوب یک تشکل رسمی" از این آزادی برخوردار نیست.

استعفای غیرمنتظرۀ معاذالخطیب چند روز پس از تعیین یک نخست‌وزیر از سوی اپوزیسیون منتشر می‌شود. ائتلاف ملی سوریه، آقای غسان هیتو را در مقام نخست‌وزیر و برای ادارۀ سرزمین‌هایی که از کنترل رژیم بشار اسد خارج شده، منصوب کرد.

بدین ترتیب، معاذالخطیب پس از یک دورۀ تقریباً چهار ماهه که رهبری تشکل اصلی اپوزیسیون را عهده دار بود، استعفا داد.
به نظر می‌رسد که معاذالخطیب از ابتدا با تعیین نخست‌وزیر مخالف بوده است. گفته می‌شود که وی از چندی پیش به استعفا فکر می‌کرده است.
وی در صفحۀ فیس‌بوک نوشته است: "ویرانی همۀ زیرساخت‌های کشور طی دو سال اخیر، زندانی شدن ده‌ها هزار نفر و تبعید اجباری صدها هزار نفر دیگر از مردم سوریه کافی نبوده تا جامعۀ جهانی را مصمم کند که به ملت سوریه امکان دفاع از خود بدهد".
وی سپس می‌نویسد: "من به ملت بزرگ سوریه قول داده بودم که در صورت زیر پا گذاشتن خط قرمزها، استعفا خواهم داد. اینک به قول خود وفا می‌کنم"...
وی توضیح نداده که کدام خط قرمز، توسط چه کسانی، محترم شمرده نشده است.

تقریباً همزمان با انتشار خبر استعفای معاذالخطیب، رهبران ارتش آزاد سوریه به خبرگزاری‌های بزرگ اطلاع دادند که این تشکل نظامی نخست‌وزیری غسان هیتو را نمی‌پذیرد. ارتش آزاد اعلام کرد که ائتلاف ملی سوریه، غسان هیتو را بر پایۀ توافق عمومی انتخاب نکرده است.
ارتش آزاد سوریه، در واقع شاخۀ نظامی ائتلاف ملی محسوب می‌شود.
به نظر می‌رسد که انتخاب یک نخست‌وزیر از سوی ائتلاف ملی، مخالفت‌های زیادی را در درون اپوزیسیون برانگیخته باشد. کارشناسان سوریه می‌گویند که اینک ائتلاف ملی سوریه با خطر انشعاب مواجه است.

هیچ نظری موجود نیست: