تلویزیون دولتی سوریه اعلام کرد که شیخ محمد سعید رمضان البوطی برجسته ترین روحانی مدافع نظام بشار اسد، در انفجاری انتحاری در مسجد الایمان در منطقه المزرعه دمشق کشته شد.

منابعی از ارتش آزاد سوریه – مخالفان مسلح بشار اسد- در تماس با ''العربیه'' دست داشتن این گروه در انفجار مسجد الایمان را تکذیب کردند.

منابع مخالفان همچنین در انتحاری بودن این انفجار تردید کرده اند.

گزارش تلویزیون سوریه حاکی از آن است که این انفجار، تلفات جانی دیگری برجای گذاشت. گزارش های اولیه از کشته شدن دستکم ۱۵ نفر در این انفجار حکایت می کند.

فعالان سوری گفته اند که صدای انفجار بسیار شدید بود و جنازه ها در اطراف مسجد پراکنده شدند.

از زمان ریاست جمهوری حافظ اسد پدر بشار اسد رئیس جمهوری کنونی سوریه، رابطه البوطی با نظام این کشور حسنه بوده است.

از روز نخست آغاز اعتراض ها در سوریه، البوطی با این اعتراض ها مخالفت کرده و با انتقاد از تظاهر کنندگان از آن ها خواست: ''به دعوت هایی که منبع آنها مجهول است و می خواهند از مساجد برای فتنه و ایجاد آشوب در سوریه استفاده کند، توجه نکنید.''

مجاز دانستن سجده بر روی عکس اسد  او چند فتوی به سود نظام صادر کرد، وی یک بار در توصیف تظاهر کنندگان گفت:'' در بسیاری از آنها تامل کردم و دیدیم چیزی به نام نماز نمی شناسند. به خداوند قسم پیشانی شان تا کنون سجده نکرده است.''


یکی از مواضع مشهور او که در آن علاقه اش به حافظ اسد را از حد معقول فراتر برد، هنگامی بود که در حضور او و در مراسم درگذشت پسرش باسل اسد گفت:'' من از اینجا او را در بهشت می بینم که در کنار صدیقین و پیامبران جای دارد.''

شماری از فتواهای البوطی نیز خشم تظاهر کنندگان در شهر دیر الزور را برانگیخت، مساله ای که باعث شد کتاب های او را به آتش بکشند.
عجیب ترین این فتاواها از نظر بسیاری از معترضان آن بود که سجده بر روی عکس بشار اسد را مجاز دانست.

این فتوا را البوطی در پاسخ به سوالی که از سوی سایت ''نسیم الشام'' صادر شده بود صادر کرد. سؤال مطرح شده با وی درباره میزان گناهی بود که در نتیجه مجبور کردن مردم به سجود بر روی عکس بشار اسد از سوی نیروهای امنیتی متوجه آن ها می شود. او در پاسخ به این استفتا گفت: ''عکس بشار را جانماز بدانید و روی آن سجده کنید.''

او هیچ انعطافی در مقابل معترضان که صدها نفر از آن ها کشته و زخمی شده اند نشان نداد و در سخنرانی هایش همواره علیه آن ها دعا می کرد.


از مهمترین مراجع جهان اسلام
  شایان ذکر است که شیخ البوطی رئیس اتحادیه علمای بلاد الشام است. او در سال ۱۹۲۹ به دنیا آمد و از کارشناسان علوم انسانی بود. او از یکی از مهمترین مراجع در جهان اسلام به شمار می آمد. او آموزش دینی خود را در مدارس دمشق آغاز کرد و پس از آن برای ادامه تحصیل به الازهر مصر رفت. او در آن جا از دانشکده شریعت، دکترا دریافت کرد. البوطی بیش از ۶۰ کتاب در زمینه های مختلف علوم اسلامی تالیف کرده است.