.

۱۳۹۲ فروردین ۳, شنبه

نتانياهو از اردوغان عذرخواهی کرد؛ عادی سازی روابط اسرائیل و ترکیه

با گذشت سه سال از بحران مناسبات ترکيه و اسرائيل، با ميانجيگری باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا، نخست وزيران اين دوکشور روز آدينه دوم فروردين، بيست و دوم مارس، با انجام يک مکالمه تلفنی، پايان تنش و ازسرگيری مناسبات کامل ديپلماتيک را اعلام کردند.

باراک اوباما رييس جمهوری آمريکا که از چهارشنبه سی ام اسفند تا شامگاه دوم فروردين در نخستين سفر رسمی خود به اسرائيل بود، دقايقی پيش از ترک اورشليم به سوی اردن، خبرگفت وگوی تلفنی موفقيت آميز ميان نخست وزيران اسرائيل و ترکيه را تاييد کرد.


ناظران می گويند که ازسرگيری مناسبات دوستانه اسرائيل و ترکيه که تا پيش از بحران سه سال قبل، همپيمان نظامی و امنيتی و ياوران مهم منطقه ای يکديگر محسوب بودند، بزرگترين دستآورد فوری سفر باراک اوباما به اسرائيل است.


به گفته باراک اوباما، بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل و رجب طيب اردوغان همتای ترکيه ای وی در تماس تلفنی خود، با تاکيد بر پشت سرگذاشتن بحران سه سال اخير، گفتند که رو به آينده دوخته اند.


گزارشهای رسانه های اسرائيل تاکيد دارد که بنيامين نتانياهو برخی نابخرديها در عملکرد نيروهای نظامی کشورش در برخورد بهار سه سال پيش با سرنشينان کشتی ترکيه ای «ماوی مرمره» را پذيرفت و بخاطر آن پوزش خواست و دربرابر، رجب طيب اردوغان با پذيرش اين پوزشخواهی، اعلام کرد که ترکيه از تعقيب قضايی نيروهای ارتش اسرائيل و فرماندهان آنها در دادگاههای ترکيه و جهان عدول می کند.


ترکيه از درخواست خود برای رفع حصر غزه نيز دست کشيد.

هیچ نظری موجود نیست: