.

۱۳۹۲ مرداد ۲۶, شنبه

محکومیت قتل عام مردم مصر از سوی اتحادیه جهانی علمای مسلمان

اتحادیه جهانی علمای مسلمان با صدور بیانیه‌ ای کشتار تظاهرکنندگان حامی مشروعیت در مصر را محکوم کرد و سران کودتا و دستیاران‌شان را مسئول این خون ‌ریزی دانست و از ارتش و پلیس خواست به جای حمایت از گروهی خاص، از تمام مردم مصر حمایت کنند. اتحادیه نسبت به ادامه‌ خشونت بر ضد مردم و پیامدهای وخیم آن هشدار داد و از تمام آزادگان جهان خواست در کنار حق بایستند و در حمایت از آن تظاهرات کنند.

متن بیانیه به این شرح است:

الحمد لله، والصلاة والسلام على رسول الله، وعلى وآله وصحبه ومن والاه، وبعد:

اتحادیه‌ جهانی علمای مسلمان اعم از ریاست و دبیرکلی اتحادیه، دفتر اجرایی، هیأت امنا، اعضای اتحادیه، روابط عمومی، اتحادیه‌ های ویژه‌ علما و فرزانگان و دایرۀ گستردۀ آن در تمام نقاط جهان از حوادث مصر و حملۀ وحشیانه به تظاهرکنندگان مسالمت ‌جو و حامی مشروعیت شگفت ‌زده شد. این مردم که خواهان آزادی و ایجاد نظامی دموکراتیک بودند و نمی‌ خواستند بازمانده‌ های رژیم گذشته که طی چندین دهه مصر را به فساد کشیده بودند به صحنه بازگردند، در میدان رابعه عدویه و در مقابل بنای یادبود در شهرک نصر و مسجد قائد ابراهیم در اسکندریه با حملۀ وحشیانۀ روبرو شدند و پیش از آن نیز شاهد قتل عام جلوی کاخ ریاست جمهوری و میدان رمسیس در المنصوره بودیم که طی آن نیز شماری از مردم بی ‌دفاع مصر در خون خود غلطیدند؛ تا آن‌جا که تنها شمار شهدای حادثۀ اخیر به بیش از 200 شهید و 4500 مجروح رسید. اتحادیه در مقابل این وضعیت بغرنج که ساخته و پرداخته کسانی است که در کودتا بر ضد مشروعیت و حق مردم فهیم مصر شرکت کرده‌ اند نکات زیر را مورد تأکید قرار می ‌دهد:
1- اتحادیه قتل عام وحشیانه تظاهرکنندگان مسالمت ‌جو و مدافع مشروعیت را محکوم می ‌کند و سران کودتاچی و حامیان آنان را مسئول این جنایات می ‌داند؛ آنان در مقابل خداوند و سپس در مقابل تاریخ و نسل‌های آینده مسئولند و این خون‌های پاک نفرین و لعنتی است بر تمام کسانی که آن را ریخته‌ اند و با مجرمان همکاری داشته ‌اند. وای به حال آنان از عذابی که در کمین‌شان است. خداوند پس از بیان داستان کشته شدن هابیل به دست برادرش از زبان او می‌ فرماید: «لَئِن بَسَطتَ إِلَىَّ یدَكَ لِتَقتُلَنِى مَا أَنَا بِبَاسِطٍ یدِىَ إِلَیكَ لَأَقتُلَكَ إِنِّىٓ أَخَافُ اللّهَ رَبَّ العَالَمِینَ» [مائده: 28] (اگر تو برای کشتن من دست دراز کنی، من دست به سوی تو دراز نمی ‌کنم تا تو را بکشم. آخر من از خدا (یعنی) پروردگار جهانیان می ‌ترسم.) خدای متعال پس از آن می‌ فرماید: «مِن أَجلِ ذَٰلِكَ كَتَبنَا عَلَىٰ بَنِىٰ إِسرَآئِیلَ أَنَّهُ مَن قَتَلَ نَفسًا بِغَیرِ نَفسٍ أَو فَسَادٍ فِى الأَرضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا وَمَن أَحیاهَا فَكَأَنَّمَا أَحیا النَّاسَ جَمِیعًا» [مائده: 32]. (به همین جهت بر بنی ‌اسرائیل مقرّر داشتیم که (متجاوز کشته شود. چرا که) هر کس انسانی را بدون ارتکاب قتل، یا فساد در زمین بکشد، چنان است که گوئی همه‌ انسانها را کشته است، و هر کس انسانی را از مرگ رهائی بخشد، چنان است که گوئی همه‌ مردم را زنده کرده است؛ هم‌چنین می‌ فرماید: «وَمَن یقتُل مُؤمِنًا مُّتَعَمِّدًا فَجَزَآؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِیهَا وَغَضِبَ اللّهُ عَلَیهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِیمًا» [نساء: 93] (و کسی که مؤمنی را از روی عمد بکشد (و از ایمان او باخبر بوده و تجاوزکارانه او را به قتل برساند و چنین قتلی را حلال بداند، کافر بشمار می ‌آید و) کیفر او دوزخ است و جاودانه در آنجا می‌ ماند و خداوند بر او خشم می ‌گیرد و او را از رحمت خود محروم می ‌سازد و عذاب عظیمی برای وی تهیه می‌ بیند.
پیامبر اسلام (صلی الله علیه وسلم) می‌ فرماید: «لا یزال المؤمن فی فسحة من دینه ما لم یصب دماً حراماً» (مؤمن پیوسته در دینش در گشایش قرار دارد مادامی که خون ناحقی نریخته باشد.) [بخاری].
پس وای به حال چنین ظالمان خون‌ریزی! آن روز که کشته ‌های مظلوم در مقابل خداوند حاضر ‌‌می ‌شوند و جان و خون‌شان را از آنان طلب ‌می‌ کنند.
2- تهدید شهروندان بی‌گناه و قتل عام آنان به شیوه ‌ای که رسانه ‌های آزاد آن را فاش کرده‌ اند و همکاری با دشمنان امت و صهیونیست‌ها خیانت به تمام اشکال امانت است و در زمره‌ جنایت فساد در زمین جای می ‌گیرد.

3- کشتن انسان‌های بی‌گناه و مسالمت ‌جو مسأله‌ ای نیست که قابل تفویض و واگذاری باشد اگر چه تمام مردم با آن موافقت کرده باشند؛ این تفویض به لحاظ شرعی و قانونی و عرفی باطل است. این در حالی است که اکثر مردم مصر در راستای تأیید مشروعیت به پا خاسته ‌اند و غالب میادین قاهره و اسکندریه و سایر استان‌های مصر را پر کرده‌ اند. تنها میدان تحریر و کاخ اتحادیه و تعدادی اندک در برخی استان‌ها هستند که به تأیید از ژنرال سیسی تظاهرات کرده ‌اند. حتی اگر اکثریت با ژنرال سیسی باشد تکلیف سایر مردم مصر چه می‌ شود؟ آیا آنان مصری نیستند؟ آیا انسان نیستند؟

4- اتحادیه از سران کشورهای اسلامی و عربی می‌ خواهد به مسئولیت خود در مقابل خداوند، سپس در مقابل تاریخ و نسل‌های آینده به خوبی عمل کنند و برای متوقف کردن قتل عام مردم بی‌گناه و برقراری صلحی فراگیر که همگان را شامل شود و در راستای محافظت از امنیت مصر که ضامن امنیت امت عربی و اسلامی است فورا مداخله کنند.

5- اتحادیه از رهبران آزاداندیش و دوست‌دار صلح و آزادی و دموکراسی و نیز از سازمان‌های حقوق بشر، جامعه‌ مدنی و آزادگان جهان می ‌خواهد در محکومیت قتل عام مردم بی‌ دفاع صدای‌شان را بلند کنند و تمام تلاش خود را برای بازگشت دموکراسی و بازگرداندن حق به صاحبان آن و نیز تحقق امنیت و آرامش همگانی به کار گیرند.

6- جلوگیری از تظاهرات مسالمت ‌آمیز برای مطالبه حقوق قانونی و در هم شکستن آن مخالف شریعت اسلامی و تمام قوانین بین‌ المللی و حقوق بشر است. مردم به خاطر بیان اراده‌ خود دست به تظاهرات زده ‌اند و چیزی را که مخالف شریعت یا قانون است نمی ‌خواهند، بلکه خواهان بازگشت مشروعیت و حق مردم مصر در برخورداری از آزادی و دموکراسی هستند؛ به چه حقی باید به آنان تعدی شود یا تظاهرات‌ آنان به زور در هم شکسته شود؟ چرا باید اراذل و اوباش را بر آنان مسلط کنند؟

7- عملکرد برخی از احزاب و شخصیت‌ها در برخورد کینه ‌توزانه و زدن اتهام‌های ناروا از مردانگی و انسانیت به دور است و هیچ ربطی به اسلام ندارد. کینه‌های شخصی نباید در مقابل منافع کلان امت و مردم مصر مطرح شود.

8- اتحادیه از تمام رسانه ‌ها می‌ خواهد به امانت در شغل و حرفه خود و دقت در عمل پایبند باشند و در دروغ‌ پراکنی و سرپوش گذاشتن بر حقایق و فریب افکار عمومی سهیم نباشند که نتیجه‌ ای جز فتنه‌ انگیزی و خون‌ ریزی را به دنبال ندارد. در این صورت اصحاب رسانه در مقابل خداوند مسئول خواهند بود و در تمام پیامدهای بعدی از قبیل خون ‌ریزی ناحق و فتنه ‌انگیزی دست خواهند داشت. به خاطر مصر و آینده کشور از خدا بترسید.

9- اتحادیه از تمام تظاهرکنندگان و معترضان می ‌خواهد ثابت قدم باشند که خدای متعال می ‌فرماید: «یآ أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللّهَ لَعَلَّكُم تُفلِحُونَ»[آل‌عمران: 200]. (ای کسانی که ایمان آورده‌اید! (در برابر شدائد و ناملایمات) شکیبایی ورزید و (در مقابل دشمنان) استقامت و پایداری کنید و (از مرزهای مملکت خویش) مراقبت به عمل آورید و از (خشم) خدا بپرهیزید، تا این که رستگار شوید.) امکان ندارد که ظلم بر عدل و باطل بر حق پیروز شود هر چند که زمان طولانی باشد. خداوند متعال می ‌فرماید: «أَلَم تَرَ كَیفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعَادٍ إِرَمَ ذَاتِ ٱلْعِمَادِ ٱلَّتِى لَمْ یخْلَقْ مِثْلُهَا فِى ٱلْبِلَٰدِ وَثَمُودَ ٱلَّذِینَ جَابُوا ٱلصَّخْرَ بِٱلْوَادِ وَفِرْعَوْنَ ذِى ٱلْأَوْتَادِ ٱلَّذِینَ طَغَوْا فِى ٱلْبِلَٰدِ فَأَكْثَرُوا فِیهَا ٱلْفَسَادَ فَصَبَّ عَلَیهِمْ رَبُّكَ سَوْطَ إِنَّ رَبَّكَ لَبِٱلْمِرْصَادِ» [فجر: 6-14]. (آیا ندانسته‌ ای که پروردگارت چگونه با قوم عاد رفتار کرده است (و چه بلائی بر سر ایشان آورده است؟). قوم اِرَم که صاحب قامتهای بلند ستون مانند، و (کاخها و خیمه ‌های) ستون‏دار بودند. کسانی که همسان ایشان (از نظر پیکر تنومند و کاخهای بلند) باشد در شهرها و کشورها، آفریده و پیدا نشده است. و (آیا ندانسته ‌ای که پروردگارت) با قوم ثمود چه کرده است؟ همان قومی که صخره‌ های عظیم را در وادی القری (میان مدینه و شام) می‌ بریدند و می ‌تراشیدند (و در دل کوهها خانه‌ ها و کاخها می‌ ساختند). و (آیا خبر نداری که پروردگارت) با فرعون چه کرده است؟ فرعونی که دارای (ساختمانهای محکم و استواری به شکل) میخها (ی وارونه همچون هِرَم) بود. اقوامی که در شهرها و کشورها طغیان و سرکشی کردند. و در آنجاها خیلی فساد و تباهی به راه انداختند. لذا پروردگار تو تازیانه عذاب را بر سر ایشان فرو ریخت (و شلّاق عذاب را پیاپی بر آنان فرو آورد). مسلّماً پروردگار تو در کمین (مردمان و مترصّد اعمال ایشان) است.

{والله غالب على أمره ولكن أكثر الناس لا یعلمون}

دکتر علی قره داغی                                                                    دکتر یوسف قرضاوی
دبیرکل اتحادیه                                                                              رئیس اتحادیه




هیچ نظری موجود نیست: