پیام صوتی ابو محمد العدنانی، بیانگر تلاشهای القاعده در بهره برداری از رویدادهای 3 ژوئیه مصراست که منجر به برکناری حکومت محمد مرسی شد. این رهبر القاعده در پیام خود مواضع تندروانه مبارزه مسلحانه را بجای سیاستهای صلحجویانه تبلیغ میکند.


العدنانی در این پیام 32 دقیقه ای از سرنگونی محمد مرسی شادمانی کرده و ضمن مسخره کردن اخوان المسلمین در باره این حزب می گوید: "یک حزب غیرمذهبی است که جامه دینی به تن کرده و بجای جهاد در راه خدا، به دنبال پرستش قدرت و پارلمان و جهاد در راه مردمسالاری است."


به گفته العدنانی "آنها (اخوان المسلمین) شیطانی تر از غیرمذهبی ها هستند، و اگر رسیدن به قدرت مستلزم تعظیم در مقابل شیطان باشد آنها در این راه درنگ نمیکنند."


العدنانی سخنگوی رسمی دولت اسلامی عراق و شام است، که با دولت شیعه عراق می جنگد. این پیام صوتی قابل تائید از سوی منابع مستقل نیست، اما در یک سایت اینترنتی آمده که همواره مورد استفاده این ستیزه جویان قرار میگیرد.


اخوان المسلمین پس از برکناری از قدرت، در بیانیه هایش مردم مصر را دعوت به برپائی اعتراضات غیر خشونت آمیز میکند، در حالی که در بعضی از این اعتراضات کار به خشونت کشیده شده و بین نیروهای پلیس و شهروندان درگیریهایی پیش آمده است. در درگیریهای روز 14 آگوست، به تعدادی از کلیساها و اماکن دولتی حمله شد و گروههای تندرو در شبه جزیره سینا دست به خشونت زدند.


در همین ارتباط ، روز شنبه وزارت کشور مصر در بیانیه اعلام کرد یک افسر پلیس ضد شورش مصر در سینا کشته شد. این افسر پلیس روز جمعه در شهر العریش و به ضرب گلوله کشته شده است.


حمله به نیروهای انتظامی در سینا بعد از رویدادهای 3 ژوئیه در مصر رو به افزایش گذاشته است. بر اساس گزارش وزارت بهداشت مصر در درگیریهای روز جمعه این کشور 8 نفر کشته و 221 نفر زخمی شده اند.