.

۱۳۹۲ مرداد ۱۹, شنبه

جای اهل سنت در کابینه دولت دکتر روحانی، خالی است

مولانا عبدالحمید؛ امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های نماز عید فطر این شهر با اشاره به حضور خود در مراسم تحلیف رئیس جمهور، سخنان دکتر روحانی را در این مراسم بسیار امیدوارکننده خواند و گفت: "دکتر روحانی انسان توانمند، فهیم و هوشمندی است و آنگونه که خود وی گفته است کابینه معرفی شده به مجلس بر مبنای تخصص و دانش و تجربه افراد انتخاب شده است. توانمندی و امانتداری دو خصوصیت در آموزه های قرآنی هستند که باید در بکارگیری افراد در مسئولیتها مورد توجه قرار گیرند، و هر دو خصوصیت باید در کنار هم باشند."
به گزارش سنی آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید، ایشان تاکید رئیس جمهور بر اعتدال، دوری از افراط و تفریط و توجه به حقوق اقوام و مذاهب را مایه خوشحالی دانست و گفت: "سیاستهای داخلی و خارجی اعتدال گرایانه رئیس جمهور در سطح ملی و جهانی مورد استقبال قرار گرفته است."
ایشان افزود: "آنچه ما می خواهیم عزت اسلام و ایران است و از رئیس جمهور نیز می خواهیم با عملکرد خود مایه عزت اسلام و ایران و مردم کشور باشد و وحدت و امنیت ملی را برقرار کرده و اسباب رفاه و آرامش مردم را فراهم کرده و وضعیت اقتصادی کشور را رو به بهبودی ببرد و عزت بین المللی ملت ایران را بازگرداند. ما اتحاد و انسجام ملی، پیشرفت و توسعه کشور را در همه زمینه ها می خواهیم."
مولانا عبدالحمید گفت: "آنچه در کابینه جایش خالی بود، حضور اهل سنت بود، با وجود اینکه در میان اهل سنت افراد توانمند و واجد الشرایط زیادی وجود دارد. با وجود تلاشهای بسیار ما و نمایندگان مجلس که درخواست کرده بودیم حداقل 2 وزیر اهل سنت در کابینه معرفی شوند، اما نزدیکان ایشان بر این باور بودند که در صورت معرفی وزیر اهل سنت از سوی دکتر روحانی، این امر با مخالفت مجلس روبرو خواهد شد. با این حال ما گفتیم که آقای روحانی وزیر اهل سنت به مجلس معرفی کند و از وزرای خود نیز با قدرت دفاع کند؛ اگر مجلس با آنان مخالفت کرد، گناه آن بر گردن مجلس است."
رئیس شورای هماهنگی مدارس علوم دینی اهل سنت سیستان و بلوچستان افزود: "البته آقای روحانی قول وزیر اهل سنت را نداده اند، اما  ما معتقدیم اگر ایشان می توانست در کابینه خود وزیر اهل سنت معرفی کند، این کار برای ایران و برادران شیعه مایه عزت، و در دنیا نشان دهنده سعه صدر رهبران و مسئولان نظام، و موفقیت بزرگی برای جمهوری اسلامی محسوب می شد، و برادران شیعه در کشورهایی که در اقلیت هستند، بیشتر مورد احترام قرار گرفته و به حقوق آنان بهتر رسیدگی می شد و اهل سنت نیز احساس عزت و کرامت بیشتری می کردند."
امام جمعه اهل سنت اظهار داشت: "شاید همانگونه که آقای رئیس جمهور گفته بود مشکلات و موانعی بر سر راه وی بوده است، اما خواسته ما این است که وی و همکاران وی در بدنه دولت و در سطوح مدیریت‏های کلان و منطقه ای کشور حقوق اقوام و مذاهب را در نظر بگیرند. آنچه ما در 35 سال گذشته به دنبال آن بوده ایم عزت و کرامت اهل سنت است؛ وعزت و کرامت اقوام و مذاهب ایرانی در این است که همانگونه که در قانون اساسی بر حقوق برابر آنان تاکید شده است، نیروهای شایسته آنان در اداره و سازندگی و مقدرات کشور به کار گرفته شوند."
مدیر دارالعلوم زاهدان افزود: "گر چه همه ملت ایران نسبت به دکتر روحانی شناخت کامل قبلی نداشتند، اما به اندیشه ها و دیدگاههای ایشان رای دادند و انتظار دارند که وی به آنچه وعده داده بود، مقتدرانه عمل کند. همانگونه که وی بر اجرای قانون تاکید کرده بود، اگر قانون بطور درست و مساوی اجرا شود حقوق همه مردم رعایت خواهد شد. آزادیهای اساسی، آزادی دینی و مذهبی، آزادی اندیشه و بیان و فعالیت سیاسی در قانون تصریح شده و اجرای قانون رضایت مردم و خدا را به همراه دارد."
امام جمعه اهل سنت زاهدان درباره رؤیت هلال در غروب چهارشنبه گفت: رؤیت ماه در شامگاه چهارشنبه حتی توسط یک نفر گزارش نشده است، و روز پنج شنبه در ایران عید نبوده و هر کس روزه خود را خورده است باید قضای روزه اش را بگیرد.

هیچ فشاری از جانب حاکمیت برای اعلام عید در یک روز خاص نیست
مولانا عبدالحمید در مورد اعلام روز عید در کشور خاطرنشان کرد: بر ما لازم نیست که هر جای دنیا عید باشد ما نیز عید بگیریم. در هر منطقه ای علمای منطقه بر اساس شرایط و فقه خود عمل می کنند. هیچ فشار و اجباری از جانب نظام و حاکمیت برای اعلام عید در یک روز خاص نیست و ما بر اساس مسایل شرعی خود آزادانه عمل می کنیم."

ایشان به درگذشت برادر بزرگ خود، مرحوم حاج عبدالله اشاره کرد و ضمن تشکر از حضور مسئولان و مردم استان و همه کسانی که از خارج و داخل کشور به ایشان تسلیت گفتند، اظهار داشت : "ما تسلی و آرامش خود را از خدا می گیریم و تسلیم امر خداوند هستیم و راضی به زحمت دوستان نبودیم، اما از کسانی که زحمت کشیده و تسلیت گفتند تشکر می کنیم."

مولانا عبدالحمید در ادامه ضمن تبریک روز خبرنگار به خبرنگاران، از زحمات شورای شهر فعلی زاهدان تشکر و برای شورای جدید آرزوی موفقیت کرد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان از اختصاص زمین عیدگاه در فاصله ای دور از شهر ابراز ناخرسندی کرد و گفت: مسئولین بدون هماهنگی با علما و و مشورت با اهل سنت زمینی را برای عیدگاه اهل سنت در نظر گرفته و آن را تسطیح نموده بودند، اما به علت دوری مسافت و اینکه اکثریت قاطع مردم با پای پیاده به نماز عید می آیند، زمین پیشنهادی آنها مورد قبول واقع نشد. زیرا ما این زمین را برای تجارت و ساخت و ساز نمی خواهیم، بلکه فقط برای ادای نماز عید می خواهیم.
ایشان خاطرنشان کرد: بنا بر وعده مسئولین نماز عید قربان را -ان شاءالله- در عیدگاه جدید برگزار خواهیم کرد.

هیچ نظری موجود نیست: