احمد الجربا رئیس ائتلاف ملی سوریه روز جمعه 9-8-2013 با انتقاد از دخالت ایران و حزب الله لبنان در بحران کشورش اعلام کرد که قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس وابسته به سپاه پاسداران ایران حاکم واقعی سوریه است. 

الجربا از طرح تشکیل ارتشی یکپارچه به منظور سرنگونی رژیم این کشور خبر داد . به گفته وی در مرحله نخست 6 هزار جنگجو به این ارتش خواهند پیوست. 

به گزارش العربیه الجربا اظهار داشت که در سفر خود به شهر درعا طرح تشکیل ارتش یکپارچه را با فرماندهان ارتش آزاد در میان گذاشته است. 

رئیس ائتلاف مخالفان بشار اسد، افزود، در صورت تشکیل ارتش یکپارچه مخالفان سوری این نیرو به اسلحه بهتری و شاید پیشرفته تری مجهز شود. 

وی که در دفتر پناهندگان وابسته به ائتلاف ملی سوریه در اردن سخنرانی می کرد، تصمیم تشکیل ارتشی یکپارچه را اقدامی استراتژیک توصیف کرد که می تواند جوانان سوری را از شمال تا جنوب کشور در برگیرد.

الجربا با اشاره به اینکه در هفته های آینده شاهد تحولاتی واقعی خواهیم بود، تاکید کرد که مخالفان قصد دارند به شکل جدی و واقعی شرایط بازی در سوریه را تغییر دهند . 

وی با اشاره به دخالت سپاه پاسداران و حزب الله لبنان در درگیری های سوریه ، تاکید کرد که حاکم واقعی در این کشور قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران است. 

رئیس ائتلاف ملی سوریه درباره به درازا کشیده شدن انقلاب کشورش اظهار داشت:" سلاحی که وارد سوریه می شود و در دست مخالفان قرار می گیرد، تنها دفاعی است ." 

وی در بخش دیگری از سخنرانی خود خواستار به رسمیت شناختن سفارت های مخالفان سوری به عنوان نمایندگی های رسمی سوریه به جای رژیم دمشق در کشورهای عربی و ترکیه شد.