همزمان با حضور بازرسان شیمیایی سازمان ملل در سوریه، منابع مختلف خبری از حمله شیمیایی به حومه دمشق و کشته شدن دست کم 635 تن طی 24 ساعت گذشته خبر داده اند.
به گزارش روز چهارشنبه 21-08-2013 العربیه، چند منطقه در حومه دمشق به ویژه غوطه شرقی و غربی هدف حملات شیمیایی هوایی قرار گرفته که برخلاف گذشته این حملات خرابی زیادی به جای نگذاشته اما پس از لحظاتی تعداد زیادی از ساکنان این مناطق دچار حالت خفگی شده، پس از مدتی جان خود را از دست داده‌اند.
این گزارش می افزاید که تاکنون دست کم 1300 جسد از مناطق مختلف اطراف دمشق جمع آوری شده که بیشتر آن‌ها نشانه‌ای از خونریزی خارجی ندارند و به دلیل مشکلات ریوی جان باخته اند.
بر اساس این گزارش اکثر کشته شدگان حملات را زنان و کودکان تشکیل می دهند که عملیات جمع آوری و شمارش اجساد در اطراف دمشق هنوز ادامه دارد.
همچنین گزارش شده است که مناطق دیگری در اطراف دمشق از جمله "جوبر"، شهرک "زملکا" و شهرک "عین ترما" هدف حملات شیمیایی قرار گرفته است.
یک منبع پزشکی در بیمارستان میدانی منطقه زملکا به العربیه گفت که اجساد 200 تن از قربانیان این حمله شیمیایی را مشاهده کرده است .
تا کنون نوع ماده شیمیایی به کار رفته در این حملات مشخص نشده اما برخی منابع می گویند که از گاز سارین استفاده شده است.
در همین حال منابع مخالفان سوری از حرکت یگان‌های نظامی رژیم اسد به سوی منطقه جوبر خبر داده‌اند و اعلام کردند که ارتش دولتی عملیات گسترده‌ای را به منظور پاکسازی منطقه از وجود مخالفان آغاز کرده است .
مخالفان بشار اسد می گویند احتمال دارد رژیم سوریه برای منحرف کردن مسیر تحقیقات بازرسان سازمان ملل و متهم کردن مخالفان دست به این حملات زده است.