.

۱۳۹۲ مرداد ۲۲, سه‌شنبه

عراقچی: نیروگاه بوشهر چند هفته دیگر به ایران تحویل داده می‌شود

 

نیروگاه اتمی بوشهر

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از «تحويل رسمی» نيروگاه بوشهر به ايران از طرف روسیه در چند هفته آينده خبر داد. او همچنین از مذاکره با روسیه درباره نیروگاه‌های هسته‌ای دیگر خبر داده است. 
عباس عراقچی، سه‌شنبه، ۲۲ مرداد، گفت که مذاکرات با روسيه درباره احداث نيروگاه‌های هسته‌ای «از قبل وجود داشته» و اولين فاز اين نيروگاه تا چند هفته ديگر به سرانجام می‌رسد و رسما به ايران تحويل داده می‌شود.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه تأييد کرد که همزمان مذاکرات برای «نيروگاه‌های هسته‌ای ديگر» و احداث فازهای ديگر در نيروگاه بوشهر با روسيه در جريان است.
 
علی‌اکبر صالحی، وزير امور خارجه دولت محمود احمدی‌نژاد، در آخرين نشست خبری خود در سمت وزارت خارجه از امضای تفاهم‌نامه جديدی ميان ايران و روسيه برای ساخت نيروگاه‌های هسته‌ای جديد خبر داده بود.
 
پيش از او، حسن روحانی، رئيس جمهور ايران، نيز در روز ۱۵ مردادماه گفته بود که «مذاکرات کلی اوليه» با روسيه بر سر ساخت نيروگاه‌های هسته‌ای جديد صورت گرفته است.
 
روحانی درباره نحوه تأمين نيازهای هسته‌ای ايران گفته بود که در اين زمينه ایران دو مسير را پيش‌ رو داشته است، از جمله اين که «نيروگاه‌های هسته‌‌ای توسط ايران ساخته شود که اين اقدام انجام شد» و «راه دوم اين بود که نيروگاه هسته‌‌ای را از ديگران از جمله کشور روسيه بخريم که در اين زمينه مذاکرات کلی اوليه صورت گرفته» است.
 
نيروگاه هزار مگاواتی بوشهر که نخستين نيروگاه هسته‌ای ايران به‌ شمار می‌رود و آغاز ساخت آن به پيش از انقلاب ۵۷ برمی‌گردد، بر پايه قراردادی که در سال ۱۹۹۵ با روسيه امضا شد قرار بود در ژوئيه ۱۹۹۹ راه‌اندازی شود، اما مشکلات مختلف فنی و ساخت‌وساز اين راه‌اندازی را مرتباً به تعويق انداخته است.
 
دولت ايران اما بر اساس قانون برنامه پنجم ملزم به توليد ۲۰ هزار مگاوات برق از طريق انرژی هسته‌ای است و برای توليد اين ميزان نياز به احداث چندين مرکز غنی‌سازی و نيروگاه دارد.
 
نيروگاه اتمی بوشهر اگرچه در سال ۱۳۹۰ به شبکه برق متصل شد، اما هنوز به طور کامل راه‌اندازی نشده است.

هیچ نظری موجود نیست: