یک منبع نزدیک به گروه های مسلح مخالف بشار اسد که از شورای عالی نظامی پیروی می کنند در این باره گفته است، که اخیرا تعداد زیادی موشک های ضد تانک کنکورس ساخت روسیه در حمله به یک موضع نظامی در شهر جنوبی درعا در نزدیکی مرز اردن مورد استفاده قرار گرفته است. 

فائق العبود، عضو گردان المعتصم بالله، طی سخنانی که توسط رزمندگان دیگر نیز تایید شده، می گوید از این نوع موشک در حومه شهر "لحج" یکی از مناطق تحت کنترل مخالفان سوری واقع در شمال دمشق استفاده شده است.

موشک های روسی کنکورس

 کارشناسان نظامی بر این باورند که بکارگیری موشک های کنکورس با برد 4 کیلومتر، تحولی استراتژیک به سود نیروهای مخالفان سوری در رویارویی با نیروهای مجهزتر بشار اسد که از تانک های روسی تی 72 و نیز انواع دیگر در حملات زمینی علیه شهرها سود می برند، ایجاد می کند . 

کارشناسان دیگری معتقدند که پیشروی یگان های مسلح مخالفان در ماه های آینده چه بسا مرتبط با دریافت شمار بیشتری از موشک های ضد تانک قابل حمل توسط افراد مانند "کنکورس"، "کورنت" و "رد آرو 8" باشد. 

فایز الدویری، تیمسار بازنشسته ارتش اردن می گوید دریافت مقادیر معتنابهی از چنین اسلحه ای توسط مخالفان سوری شرایط میدانی را تغییر خواهد داد.

بر اساس این گزراش محموله موشک های یادشده در هفته های اخیر از طریق اردن وارد سوریه شده است . اردن ماه ها زیر فشار قرار داشت تا با عبور این اسلحه از خاکش و باز کردن خطوط امداد برای مخالفان بشار اسد موافقت کند . 

به گفته مخالفان سوری و منابع امنیتی آگاه، دریافت محموله موشک های ضد تانک جدید که پادشاهی سعودی بهای آن را پرداخته، برغم میزان کم آن، باعث تقویت روحیه رزمندگان سوری مستقر در جنوب کشور شده است. 

تصاویری که در سال جاری میلادی گرفته شده، نشان می دهد که رزمندگان مخالف بشار اسد در جنوب سوریه عملا از سلاح های ضد تانک ساخت یوگسلاوی سابق که ترجیحا از خارج دریافت کرده اند، استفاده می کنند.

هماهنگی بسیار عالی اطلاعاتی

منابع اطلاعاتی، دیپلماتیک و مخالفان مسلح سوری، به نقش مستقیم شاهزاده سلمان بن سلطان که اخیرا به عنوان جانشین وزیر دفاع سعودی تعیین شده اشاره می کنند.

یک منبع دیپلماتیک منطقه ای و نیز یک منبع اطلاعاتی عرب به رویترز گفته اند که محموله اسلحه یادشده در پی هماهنگی کامل میان دستگاه های اطلاعاتی سعودی، آمریکا و اردن ارسال شده تا با نظارت بر انتقال آن، اطمینان حاصل شود که "به دست اشتباه"، یعنی جنگجویان تندرو نیفتد.

مخالفان سوری به اهمیت استراتژیک شهر درعا، واقع در 90 کیلومتری جنوب دمشق اشاره دارند که می تواند راهگشای تحرک به سوی پایتخت این کشور باشد که تحت کنترل بشار اسد است.

برغم پیشروی سال گذشته رزمندگان مسلح سوری و چیرگی آنها بر نوار مرزی، به طول 40 کیلومتر، به ویژه در شرق شهر درعا،  نیروهای اسد همچنان به گونه ای در جنوب حضور دارند. 

رزمندگان ارتش آزاد توانسته اند با حملات خود نیروهای اسد را مجبور کنند، بسیاری از پست های بازرسی را در شهرک 80 هزار نفری "نوی" تخلیه کنند، اما این شهرک همچنان در کنترل نیروهای دولتی است.

چیرگی ارتش سوریه در ماه مه گذشته بر شهرک "خربه غزاله" که در کنار بزرگراه میان دمشق و درعا قرار دارد، منجر به قطع خطوط امداد رزمندگان مخالف بشار اسد و فقدان دست آوردهای اخیر آنان شد.