.

۱۳۹۱ دی ۲۰, چهارشنبه

گزارش کنگره آمریکا: وین از جاسوسان ایران پر شده است

llustration - Nahaufnahme eines Auges mir dem Schatten eines Schlüssellochs. Symbolfoto Lauschen, Spionage, Überwachung, Neugier. Foto: Hans Wiedl
pixel
روزنامه اتریشی "دی پرسه" گزارش می‌دهد که وین از جاسوسان ایرانی پر شده است. برخی از این جاسوسان ایرانی و بخشی از آن‌ها عراقی هستند. کنگره آمریکا قبلا تعداد جاسوسان ایران در اتریش را حدود ۱۰۰ نفر اعلام کرده بود.
گزارش ۶۴ صفحه‌ای کتابخانه تحقیقاتی کنگره آمریکا در آخرین ماه سال ۲۰۱۲ انتشار یافت. بخش کوچکی از این گزارش به بررسی فعالیت‌های وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران اختصاص داشت. در این بخش آمده بود: «وین... ظاهرا از جاسوسان وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران پر شده است. این ثمره روابط خوب اتریش و ایران از زمان انقلاب است.»
سکوت وزارت کشور اتریش
روزنامه دی‌پرسه می‌نویسد: «وزارت کشور اتریش حاضر به اعلام موضع در مورد حضور جاسوسان ایرانی نیست و به گزارش سال ۲۰۱۲ نهاد حفاظت از قانون اساسی استناد می‌کند.»

در گزارش نهاد حفاظت از قانون اساسی اتریش، بدون ذکر نام از کشوری خاص آمده است: «اتریش به‌خاطر تاریخ، موقعیت، بی‌طرفی و استقرار نهادهای بین‌المللی متعدد، یکی از مهمترین محل‌های تلاقی سرویس‌های مخفی جهان است.»

روزنامه اتریشی در ادامه گزارش خود می‌نویسد: «کارشناسان امنیتی حدس می‌زنند که در اتریش بیش از ۱۰۰ نفر برای سرویس‌مخفی ایران کار می‌کنند یا با آن همکاری دارند. وظیفه آن‌ها، برخلاف آنچه در گزارش کنگره آمریکا می‌توان خواند، تنها زیرنظر گرفتن مخالفان تبعیدی یا اعمال فشار بر آن‌ها نیست. بلکه مدارکی به‌دست آمده که آن‌ها در زمینه دور زدن تحریم‌ها و پول‌شوئی هم فعال هستند.»
براساس اطلاعاتی که دی‌پرسه کسب کرده، غرب در عین‌حال عراقی‌هایی را نیز تحت‌نظر دارد که برای عملیات مختلف به رژیم تهران کمک می‌کنند. این روزنامه می‌نویسد که جمهوری اسلامی در عراق که از زمان دخالت نظامی آمریکا در ده ‌سال پیش به وسیله اکثریت شیعه اداره می‌شود، نفوذ زیادی کسب کرده است.

هیچ نظری موجود نیست: