.

۱۳۹۱ بهمن ۶, جمعه

میلاد خاتم الانبیاء حضرت محمد صلی الله علیه وسلم

 محمود براهویی
امروز زادروز پیامبر بزرگ اسلام حضرت محمد(صلی الله علیه وسلم) است. مرد بزرگی که با رسالتش دنیا را تغییر داد. در زمانه ای که بشر در جهل و بیسوادی به سر می برد و خود را بنده و برده ذلیل خدایان خودساخته کرده بود ، محمد ابن عبدالله آمد و دکان سازندگان این بتهای خودساخته و خدایان بی مصرف را کساد کرد. در زمان پیامبر ابراز عقیده جرم نبود. او فقط زمانی با دشمنانش می جنگید که ابتدا آنان به وی و یارانش حمله می کردند. در آن زمان زنان در جامعه جایگاه و منزلتی عالی یافتند. در جنگها و میادین نبرد ، در مساجد و مرکز عبادت و آموزش و تعیلم و در مشاوره ها و همه شئون زندگی همراه و همگام مردان بودند. محمد نه تنها مروج افراط گرایی نبود بلکه با افراطی گری و تعصبات حاکم بر جامعه آن زمان مبارزه می کرد و مردم را دعوت به تعقل ، تدبر و اندیشیدن می کرد. برای همین اطراف او را انسانهایی صاحب خرد و اندیشه مانند ابوبکر ، عمر ، علی و دیگر اصحاب دانا و خردگرا احاطه کرده بودند. اصحابی که گاه دیدگاههای آنان در مسایل جنگی و ... با دیدگاه محمد متفاوت بود و محمد از شنیدن آن دیدگاهها مسرور می شد . و هرگز از یارانش نخواست بی چون و چرا اطاعتش کنند مگر در برابر حکم خداوند. محمد مانند روحانیون امروزی عبا و عمامه ای نداشت که مردم او را از روی لباسش بشناسند. دم و دستگاه و دکانی هم نداشت و خدم و حشمی که نوکرش باشند و او اربابشان باشد.
او هرگز از دین خدا برای خود ثروتی نیاندوخت و تا پایان عمر پربرکتش کوخ محقرش به کاخی شاهانه تبدیل نشد. تواضع و فروتنی محمد حتی در برابر کودکان هم برای مردم عیان بود. القاب و عناوین آنچنانی هم نداشت و مردم او را فقط به نام محمد و پیامبر خدا می شناختند.
گاهی به این می اندیشم که اگر امروز محمد زنده می بود و مسلمانان غرق در تعصب و افراطی گری و بت پرستی به شیوه های جدید و حیله گران شرعی و دکانداران دین را می دید که به نام دین او آدم می کشند و ثروتهای افسانه ای گرد می آورند و به نام خدا هر حکمی غیرخدایی را بر مردم تحمیل می کنند ، کاخها بر می افرازند و خلاصه از آئین او که مظهر روشنگری و پیشرفت و نمونه بهترین مکارم اخلاقی بوده ، آئینی را معرفی کرده اند که مظهر جهل ، دروغ و خشونت و فرقه گرایی و تعصب و جمود است ، چه می کرد؟ بر حال ما افسوس می خورد یا بر حال دین خدا که اینچنین پایمالش کرده ایم؟
جفایی که ما مسلمانان با اعمالمان بر محمد و دین خدا کرده ایم به مراتب بیشتر از جفای دشمنان محمد و آئین اوست.
آنانی که مدعی پاسداری از دین محمد هستند اگر راست می گفتند با دیدن اینهمه فقر و بیعدالتی و جنگ و خشونت در جهان و کشته شدن مردم ، کودکان و زنان بیگناه و ... هرگز نمی توانستند بر سر سفره های آنچنانی و در کنار همسرانشان خوش بگذرانند و آسوده سر بالین بگذارند و بخوابند.
زادروز پیامبر روشنگری و عدالت و اخلاق را به باورمندان راستینش تبریک می گویم.

هیچ نظری موجود نیست: