.

۱۳۹۱ بهمن ۱۰, سه‌شنبه

فرمانده ارتش مصر درباره 'نابودی کشور' هشدار داد

ژنرال عبدالفتاح السیسی، فرمانده نیروهای مسلح مصر هشدار داده است که بحران سیاسی کنونی "می‌تواند به نابودی کشور منجر شود".
او که در جمع پرسنل ارتش سخنرانی می‌کرد گفت: "ادامه تنش بین جناح‌های مختلف سیاسی، سرنوشت نسل آینده کشور را تهدید می‌کند."
ژنرال السیسی همچنین گفت چالش‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی که مصر با آن روبروست، "امنیت و یکپارچگی کشور را درمعرض تهدید قرار داده است."
فرمانده ارتش مصر در حالی این هشدار را داده که هزاران نفر طی شب گذشته با دست زدن به اعتراض، مخالفت خود را با اعلام وضعیت فوق العاده در سه شهر نشان دادند.
محمد مرسی، رئیس جمهور، روز یکشنبه ۲۷ ژانوبه ( ۸ بهمن) در پی چندین روز نا آرامی که به کشته شدن بیش از ۵۰ نفر منجر شد، در سه شهر پورت سعید، سوئز و اسماعیلیه وضعیت فوق العاده اعلام کرد.
در پی این اقدام آقای مرسی، واحدهای ارتش برای حفظ نظم و اعمال وضعیت فوق العاده به این سه شهر اعزام شده اند.
خبرنگار بی بی سی در قاهره می گوید اظهارات ژنرال السیسی می تواند از یک سو به منزله تهدید تلویحی معترضان و مخالفان دولت و از سوی دیگر، دعوت به آرامش درکشور و تلاش برای اطمینان دادن به مردم مصر درباره نقش ارتش تلقی شود.

در خواست "گفتگوی ملی"

در عین حال، به نظر می‌رسد که تقاضای آقای مرسی برای گفتگوی ملی هم از سوی مردم و هم از سوی منتقدان رئیس جمهور نادیده گرفته شده است.
آقای مرسی از رهبران گروههای مخالف درخواست کرده بود تا روز یکشنبه ۲۷ ژانویه در یک "گفتگوی ملی" با او شرکت کنند.
محمد البرادعی، یکی از رهبران مخالفان گفته که پیش از هرگونه مشارکتی در گفتگوهای ملی، او از آقای مرسی می‌خواهد که دولت وحدت ملی تشکیل دهد و در قانون اساسی جدید مصر تجدید نظر کند.

هیچ نظری موجود نیست: