.

۱۳۹۱ بهمن ۱۰, سه‌شنبه

غنایم حاصل از مداخله ی نظامی فرانسه در کشور مالی: اورانیوم، طلا، الماس و نفت


نوشته: ریدریک کوروازیه (Frédéric Courvoisier  )، روزنامه نگار مستقل فرانسوی مشارکت نیروهای فرانسوی در مالی بالغ بر 400 هزار یورو (بیش از نیم میلیون دلار) در طول یک روز هزینه داشته است. این هزینه ها با افزایش نیروهای اعزامی به مالی در حال افزایش نیز می باشد.
آنچه مایه ی تعجب است اینکه وزیر دفاع فرانسه، جا ایو لو درایان، از این مداخله ی نظامی بر مبنای آنکه "فرانسه در حالت جنگ با تروریسم" می باشد ، و البته این یک اصطلاح بی معنا و پوچ است، دفاع می کند. موضوعی که همچنین در ده سال جنگ اخیر در افغانستان که بیش از 2،400 میلیارد دلار خرج داشته، نیز به خوبی نمایان است.
کشمکش افغانستان نه تنها سودی برای نیروهای نظامی متحد حاضر در افغانستان نداشته که به نفع طالبان نیز بوده است. به طوریکه کارشناسان بالاتفاق معتقد هستند که حکومت دست نشانده ی آمریکا، کرزای ، بلافاصله بعد از خروج نیروهای حارجی از افغانستان از هم پاشیده و بعد از آن طالبان بازگشته و تسلط کامل بر افغانستان خواهند داشت.
 در آینده به طور مفصل تر بیان خواهیم داشت که چرا این مداخله ی نظامی فرانسه جز با شکست در جبهه های عملیاتی به علاوه ی عواقب وخیم دیگر در خاک فرانسه مواجه نخواهد شد. اما در این مقاله تنها بر دلایل حقیقی این جنگ تمرکز می کنم، چیزی که حکومت اولاند، رئیس جمهور فرانسه، آن را درنخواهد یافت.
فرانسه شاهد رشد بسیار زیاد آمار بیکاری است. بنابه گفته ی وزیر کار فرانسه، نسبت بیکاران حدود 10% از نیروهای دارای توان کار می باشد که نزدیک به سه میلیون نفر را شامل می شود. اما اگر به آمارهای غیر رسمی مراجعه شود، خواهیم دید که بیش از 5 میلیون نفر بیکار در فرانسه وجود دارد.
کارگردان سینما، دیوید برنشتاین، به تازگی فیلم مستندی با عنوان "فرانسه: بیکاران نامرئی" را تهیه نموده که در آن به آمارهایی خیلی بیش از آنچه به صورت رسمی اعلام شده اشاره گشته است. این تعداد در حقیقت 30% از شهروندان فرانسوی قادر به کار را شامل می شود. علاوه بر آن، پیش بینی آمار مشاغل حاکی از افزایش آمار بیکاری در جریان سال 2013 بوده و نشان می دهد که 180 هزار بیکار دیگر یعنی روزانه 500 بیکار به این عده افزوده می شود.
وضعیت اقتصادی فرانسه نشان از یک بحران بزرگ می دهد. به خصوص اگر توجه شود که فرانسه در نه ماه ابتدای سال 2012 در منطقه ی یورو بدترین وضعیت را داشته (لازم است برای دست یافتن به نتیجه ی نهایی در پایان سال کمی صبر کنیم).
همچنین توجه به ناتوانی این کشور در ایجاد تعادل مالی و جبران کسری بودجه به میزان 62.5 میلیارد یورو، در حالی که در همان دوره کشور آلمان توانست 144.7 میلیارد یورو سود داشته باشد.
در چنین وضعیت رو به ورشکستگی، بسیار سخت است باور کردن این موضوع که فرانسه بدونداشتن اهداف اقتصادی معین و مشحص که در پی تحقق آن ها می باشد، جنگی را علیه مالی راه می اندازد.
* ذخایر طلا در مالی: یک سوم از بیش ترین معادن طلای قاره ی آفریقا بواسطه ی اکتشافات فراوان اخیر در این کشور وجود دارند.
بر همگان معلوم است که کشور مالی از زمان امپراطوری بزرگ مالی دارای ذخایر عظیم طلا بوده است. از زمان عزیمت امپراطور مالی، کانکو موسی، به سفر حج و مکه ی مکرمه که در قافله اش بیش از ده تن طلا وجود داشت! این به خاطر وجود معادن طلا از صدها سال پیش در این کشور بود.
کشور مالی در حال حاضر هفت معدن طلای در حال بهره برداری دارد، از جمله: معدن های Morila و Kalana در جنوب مالی و نیز Sadiola Loulo و Yatela در غرب مالی، گذشته از معادنی که به تازگی دوباره شروع به بهره برداری از آن ها شده است، مانند: Syama و Tabakoto. از بین پروژه های قدیمی تر در اکتشاف طلا می توان اشاره کرد به:  Kofi، Kodieran، Komana Gounkoto، Banankoro، وNampala Kobada.
* اورانیوم: دلایل قانع کننده برای جستجو و اکتشاف آن وجود دارد.
در حال حاضر عملیات اکتشاف اورانیوم توسط شرکت های مختلف به دنبال نشانه های آشکار از وجود ذخایر عظیم اورانیوم در مالی، در جریان می باشد. وجود اورانیوم در منطقه ی  Fale که مساحتی قریب 150 کیلومتر مربع را اشغال کرده و به سمت شمال گینه کشیده شده، پیش بینی شده است. پیش بینی های اولیه به وجود حدود 5000 تن اورانیوم در این منطقه دلالت دارند.
همچنین پروژه ی "کیدال" در شمال شرق مالی که در مساحتی بیش از 19،930 کیلومترمربع در جریان می باشد و پروژه ی بزرگی است که منطقه ی جغرافیایی گسترده ای به نام (L’Adrar Des Iforas) را دربرمی گیرد. علاوه بر این موارد تخمین زده می شود که ذخیره ی اورانیوم در منطقه ی "جاو" به 200 تن بالغ گردد.
* الماس:
کشور مالی توانایی بهره برداری از دارایی های سنگ الماس خود را دارد: در منطقه ی مسکونی کایس، تعداد 30 کانال الماس کشف شده و در منطقه ی مسکونی سیکاسو (واقع در جنوب مالی)، به تازگی هشت قطعه الماس کوچک استخراج شده است.
این موارد غیر از حجم زیادی از سنگ های قیمتی و معادن کمیاب و آهن و مواد مهم دیگر در مالی است که هنوز از آن ها بهره برداری به عمل نیامده است.
کشور مالی بر اساس تخمین های صورت گرفته بیش از دو میلیون تن ذخیره مواد خام معدنی در مناطق Djidian-Kenieba،  Diamou و Bal دارد. همچنین تخمین ها ذخایر بوکسیت را 1.2 میلیون تن در مالی اعلام می کنند که در  Kita -Kenieba و Bafing- Makana واقع می باشد. علاوه بر آن نشانه های وجود منگنز در مناطق Bafing – Makana   و Tondibi وTassiga یافت شده است.
این موارد جدای از ذخایر محتمل و بسیار زیاد مس، سنگ مرمر، گچ، نمک، سرب و غیره می باشد که بیش تر آن ها در مناطق شمالی مالی واقع می باشند.
* احتمال وجود ذخایر نفت در مالی در حال حاضر توجه بسیاری از استخراج کنندگان را به خود جلب کرده است:
جستجو و اکتشاف نفت در مالی به دهه ی هفتاد قرن پیش برمی گردد. با افزایش کلی قیمت نفت و گاز، مالی عملیات جستجو و اکتشاف های جدید و نیز امکانات تولید و صادرات نفت را سرعت بخشیده است.
پیش بینی ها اشاره می کنند که مالی می تواند مسیر مناسب و استراتژیک خوبی برای صادرات نفت و گاز در منطقه ی جنوب صحرای بزرگ به سمت کشورهای غربی باشد. در کنار این همیشه امکان اتصال بندر "تاودینی" به بازارهای اروپایی با گذشتن از الجزایر وجود دارد.
در حال حاضر بازبینی و بازخوانی اطلاعات زمین شناسی و ژئوفیریکی که پیش تر عنوان شده مورد توجه قرار گرفته است و تمرکز آن بر بنادر مهم پنجگانه در شمال کشور مالی قرار دارد.
در ژانویه ی سال 2008، دولت آلمان قانونی را برای استخراج نفت اصلاح نمود که دوره ی اکتشاف از 10 سال به 12 سال افزایش یافت. این قانون جدید به خاطر افزایش جاذبه ی احتمال استخراج نفت، حمل و نقل آن و بهره برداری از آن ها در مالی می باشد.
منبع: سایت العصرalasr.ws

هیچ نظری موجود نیست: