.

۱۳۹۱ بهمن ۶, جمعه

چشم‌انداز صلح در سوریه هر روز کم‌رنگ‌تر می‌شود

بحران سیاسی در سوریه هر روز دامنه و عمق بیشتری می‌یابد و امیدها برای تحقق آتش‌بس و صلح در این کشور هر روز بیشتر رنگ می‌بازد. حالا نزدیک به دو سال از آغاز خیزش مردمی در این کشور می‌گذرد و نبرد خونین میان رژیم بشار اسد و معترضان و شورشیان مسلح تا کنون بیش از ۶۰هزار قربانی گرفته است.
به گزارش خبرگزاری آلمان٬تنها در روز پنج‌شنبه (۵بهمن/ ۲۴ژانویه) دست‌کم ۹۰نفر دیگر در درگیری‌های سوریه کشته شدند. فعالان سوری می‌گویند بیشتر قربانیان از شهرهای حمص و حلب بوده‌اند.
با گسترش بحران و درگیری٬هر روز بر تعداد آوارگان و پناه‌جویان سوری نیز افزوده می‌شود. اردن٬یکی از کشورهای همسایه سوریه که مقصد پناه‌جویان و آوارگان سوری شده است٬روز پنج‌شنبه با اعلام وضعیت بحرانی پناه‌جویان٬از سازمان‌های جهانی خواست که فوراَ برای ساماندهی پناه‌جویان سوری وارد عمل شوند.
به گفته مقامات اردنی٬تنها در روز سه‌شنبه هفته جاری بیش از شش هزار نفر از شهروندان سوریه وارد خاک این کشور شده‌اند. گفته می‌شود در مجموع نزدیک به ۳۰۰هزار آواره و پناه‌جوی سوری به این کشور گریخته‌اند.
بیش از ۲۰۰هزار نفر از شهروندان سوری نیز به لبنان پناه برده‌اند. لبنان اعلام کرده که برای ساماندهی وضعیت این پناه‌جویان نیاز به کمکی ۲۷۰میلیون دلاری دارد.
دعوت سوریه از مخالفان و آوارگان برای بازگشت به وطن
مقامات دمشق روز پنج‌شنبه اعلام کردند که رهبران اپوزیسیون که در تبعید به سر می‌برند٬اگر قصد مشارکت در یک گفت‌وگوی ملی را دارند٬می‌توانند به سوریه بازگردند. وزیر کشور سوریه با اعلام این خبر در خبرگزاری دولتی این کشور گفت به همه مبادی ورودی سوریه در همه فرودگاه‌ها دستور داده شده که ورود این افراد به کشور را تسهیل کنند.
او همچنین از آن دسته از شهروندان سوریه که در نتیجه بحران به صورت قانونی یا غیرقانونی از کشور خارج شده‌اند خواست که به درون مرزهای سوریه بازگردند.
بشار اسد در آخرین سخنرانی خود در ۶ژانویه فراخوانی برای آغاز گفت‌وگوهای ملی برای پایان دادن به بحران ارائه کرد٬اما تاکید کرد که با کسانی که علیه رژیم سوریه سلاح به دست گرفته‌اند مذاکره نخواهد کرد. مخالفان اما پیشنهادات اخیر بشار اسد را "مانوری احمقانه" خوانده‌‌اند و کناره‌گیری او از قدرت را پیش‌شرط آغاز گفت‌وگوها می‌دانند.
همچنان در جست‌وجوی راه‌حل برای پایان دادن به بحران
موضوع سوریه در کانون توجه رهبران جهان در اجلاس جهانی داووس هم بود. بان کی ‌مون٬دبیرکل سازمان ملل متحد٬روز پنج‌شنبه در این اجلاس بار دیگر از اعضای شورای امنیت خواست که اختلافات را کنار بگذارند و راه‌حلی برای پایان دادن به بحران و جنگ داخلی در سوریه بیابند. به گفته او تداوم بحران می‌تواند پی‌آمدهای کنترل‌ناپذیری بر منطقه داشته باشد و این امر قابل پذیرش نیست.
مخالفان مسلح در حلب نبرد علیه رژیم اسد را ادامه می‌‌دهند. مخالفان مسلح در حلب نبرد علیه رژیم اسد را ادامه می‌‌دهند.
ایهود باراک٬وزیر دفاع اسرائیل هم در سخنرانی خود در اجلاس جهانی داووس گفت: «انفعال در برابر خشونت مرگ‌بار در سوریه هشداری است به بسیاری از کشورها؛ که دیگر نمی‌توانند روی کمک قدرت‌های خارجی تکیه کنند.«
سرزنش اسد و هشدار نسبت به پی‌آمدهای جنگ داخلی در سوریه

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس٬سناتور جان کری٬نامزد باراک اوباما برای تصدی پست وزارت خارجه آمریکا٬روز پنج‌شنبه در پاسخ به پرسش‌هایی پیرامون وضعیت سوریه گفت: «بشار اسد فرصتی تاریخی برای تقویت روابط خود با غرب را از دست داد و حالا برای این کار خیلی دیر شده است.»
جان کری که از سوی منتقدان به تلاش برای برقراری رابطه با بشار اسد متهم شده است٬معتقد است زمان کوتاهی به پایان رهبری بشار اسد باقی مانده و این نتیجه قضاوت‌های نادرست او است.
حسن دانایی‌فر٬سفیر ایران در عراق نیز روز پنج‌شنبه در گفت‌وگویی با خبرگزاری فرانسه گفت: «بحران در سوریه به سوی یک جنگ تمام‌عیار داخلی پیش می‌رود.» به اعتقاد او نبرد در سوریه ادامه خواهد یافت. او همچنین در این گفت‌وگو تاکید کرد که "نمی‌توان همه نیروهای مخالف با بشار اسد را تروریست خواند" و در هر دو سو٬"مخالفان و مدافعانی وجود دارند که مشغول جنگ با یکدیگرند."
دانایی‌فر در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه افزود: «شورشیان شرایطی پدید آورده‌اند که باعث شد مزدوران و نیز تسلیحات خارجی وارد سوریه شوند.» به گفته دانایی‌فر بیش از ۷۰درصد مناطق تحت کنترل شورشیان٬در اختیار جهادگرایان "جبهه النصرت" است که تا کنون چندین عملیات انتحاری در سوریه انجام داده و تبدیل به نیرویی بدنام در این کشور شده است. جبهه النصرت از سوی ایالات متحده در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار گرفته است.

هیچ نظری موجود نیست: