.

۱۳۹۱ بهمن ۷, شنبه

چند نکته درباره خوزستان که احتمالا اطلاع ندارند


سایت الف: من در روز مسافرت شما به استان خوزستان در آن استان بودم و به عنوان یک اقتصاددان خوزستانی مسائل این استان که اداره ایران، بدون وجود آن اصولا امکان امکان پذیر نمی باشد را پیگیری کرده ام البته نه اینکه به مسائل سایر استان ها بی توجه باشم. بنابراین برخود وظیفه دانسته ام که چند نکته را که احتمالا همکاران شما به آگاهیتان نرسانده بودند را در آنچه در پی می آید به آگاهی برسانم.
ابتدا از طرح توسعه نیشکر و صنایع جانبی آغاز مي کنم. دادن اهمیت بیشتر به این پروژه به این دلیل است که درزمان خود بزرگترین پروژه کشاورزی صنعتی یا Agrindstiral جهان بود که جنابعالی بصورت حضوری و یا با ویدئوکنفرانس بخش هايي از آن را افتتاح نمودید.
اول اینکه کارخانه شکری که جنابعالی افتتاح نمودید هنوز به بهره برداری نرسیده است و تنها بخش تصفیه آن به بهره برداری رسیده است که آن نیز شکر خام خود را از محل دیگری شايد واردات تهیه می کند.
کارخانه تولید MDF از ضایعات شکر (باگاس) از بیش از یک سال پیش به بهره برداری رسیده است و در حال حاضر مدیریت این کارخانه به دنبال تکمیل آن و ایجاد ارزش افزوده بيشتر آن بدنبال خرید ماشین آلات لعاب کردن MDFخود می باشد حال اینکه چرا این مساله در حال حاضر که مواجه با تحریم و افزایش نرخ ارز هستیم، انجام مي‌شود نمي تواند ناتواني مديريت آن باشد البته هر چند پاسخ دادن به اين موضوع به عهده نگارنده نمي باشد.
کارخانه خمیر مایه و الکل نیز مشابه کارخانه MDF و کارخانه شکر نیمه تمامی است که افتتاح کردید. جنابعالی زمان حضور در یکی از واحدهای ۷گانه به نام دعبل خزایی بدون شک باگاسهای تولید شده که می بایستی تبدیل به MDF یا کاغذ شوند را دیده اید، ولی از مدیریت این طرح نپرسیده اید که چرا این ضایعات ارزشمند مورد استفاده قرار نمی گیرند و در فصل تابستان در اثر گرمای زیاد خود به خود آتش گرفته و برروی کشتزارهای روستائیان منطقه می نشیند که این امر بدون شک در آینده دستاویزی برای دشمنان کشور خواهد شد آن هم در استان چند قومی خوزستان!
یکی از هدف های جانبی این مجموعه تولید خوراک دام است. تکنولوژی ساخت این کارخانه بومی شده است و نیازی به ارز برای خریداری ماشين‌آلات آن نیست. ولی مدیریت طرح جز دو کارخانه که یکی نیمه کاره است، کاری انجام نداده در حالی که بارها به مدیریت این شرکت تذکر داده بودم حال که شما توانایی مالی انجام این طرح را ندارید، حداقل یک آگهی در رسانه های گروهی به چاپ برسانید و از بخش خصوصی یا عمومی درخواست سرمایه گذاری نمایید. حتی متن آگهی را خود تهیه نمودم و در اختیار مدیریت آن شرکت قرار دادم نه تنها کاری انجام نشد بلکه یک سرمایه گذار ترکیه ای که بزرگترین صادر کننده MDF به ایران می باشد اظهار تمایل به خرید کارخانه ای که به ظاهر افتتاح نموده اید کرد و تعهد نمود که یک واحد دیگر در این مجموعه بسازد آن هم در زمانی که در ۵۰ کیلومتری آن جنگ بی امانی در حال انجام بود.
واکنش مدیریت شرکت توسعه نيشکر به هرچیزی شبیه بود جز فراهم کردن سرمایه گذار خارجی برای این طرح! به جزئیات دیگر توجه نمی کنم چون نهادهای دیگری در کشور مسئول اینگونه کارها می باشند مانند بازرسی ویژه ریاست جمهوری یا سازمان بازرس کل کشور و سرویس های امنیتی!
روزی به یکی از مقام های عالی رتبه کشور گفتم که نه سندی در اختیار دارم نه مدرکی ولی پازلهایی را کنارهم قرار دادم و به این نتیجه رسیدم که مافیای واردات در مدیریت این مجموعه بزرگ نفوذ کرده است (مشابه این سخنان را جنابعالی در مراسم مرحله نخست آبگیری سد گتوند که نگارنده نیز حضور داشت به صورت دیگری فرموده بودید) فرد یاد شده بدون درنگ پاسخ داد: "بعيد نيست."
به هر حال قدم شما بر چشم مردم خوزستان! ولی نه به این شکل! البته مشکلات یکی دوتا نیست، آیا از همراهانتان نپرسیده اید که چرا از زمان بر سر کار آمدن دولت نهم تا کنون مجتمع پتروشیمی جديدي در منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر ساخته نشده است؟ درحالي‌که سالانه ميليارد ها متر مکعب گاز سوزانده مي‌شود.
چرا از مسئولین استان نپرسیدید که چرا حتی یک طرح بزرگ صنعتی قابل افتتاح در خوزستان را به شما معرفی نکرده اند؟ مردم ستم دیده خوزستان -که از آنان تنها انتظار دارید منبع تولید نفت و درآمد برای دولت باشند- منتظر افتتاح پروژه های بزرگی که قول اجرای آن ها را داده اید، بودند. شما هنگام رفتن به یکی از واحدهای جنوب شرق توسعه نیشکر رودخانه بزرگ کارون را دیدید. آیا می دانید در آن، روزانه ۴۰۰متر مکعب آب شیرین در ثانیه که میلیاردها دلار ارزش دارد بدون استفاده روانه خلیج فارس می شود. اگر در دو دولت شما توجه کافی می شد، در طول ۸ سال بدون شک زنجیره سدهای کارون تکمیل می شدند. اگر سد بختیاری که مشاوران آمریکایی در دهه ۶۰میلادی مطالعات آن را انجام دادند، ساخته مي شد آن همه آب بدون استفاده از رودخانه دز روانه خلیج فارس نمی شد. کاری که می توانستید انجام دهید ولي انجام نشد!
ازمقامات استان نپرسیده اید که سرنوشت آزادراه اهواز-اندیمشک و ساخت بزگراهها در استان به کجا رسیده است؟ مسئول مرگ ۷۶۰ نفر که در ۸ ماه اول سال جاری در جاده آبادان-ماهشهر کشته شده اند کیست آیا این را نیز خدا خواسته است؟ چرا نپرسیده اید که به چه علت مدیریت خوزستان از اجرای طرح توسعه خود سرباز می زند و چه کسی مسئول این مهم و هزینه سنگین عدم اجرای آن می باشد؟
البته این مسأله ی مافياي فولاد محدود به فولاد خوزستان نیست. به‌ طور مثال چرا زنجیره تولید فولاد اکسین اهواز تکمیل نمی شود؟ نپرسیده اید که سرنوشت فولاد خرمشهر که در دومین سفر استانی هيئت دولت به خوزستان کلنگ آن توسط وزیر وقت بازرگانی(میرکاظمی) به زمین زده شد چه سرنوشتی پیدا کرده است؟ جز یک تابلو و زمینی که سازمان منابع طبیعی قصد پس گرفتن آن را دارد، چیزی باقی نمانده است. پالایشگاه دوم آبادان چه شد؟
مصوبه اجرای ۵۵۰ هزار هکتار از طرح موسوم به طرح مقام معظم رهبری توسط جهاد نصر در دولت شما صادر شد. خوب نبود می پرسیدید بر سر این طرح چه آمده است؟ و چگونه در سال جاری حتی یک ریال به آن تزریق نشده است؟ از خرمشهر و آبادان چیزی نمی گویم ولی آیا آنچه در اهواز دیده اید شما را وادار به این پرسش نکرده که آیا این است چهره استانی که مرکز آن به عنوان ثروتمندترین شهر ایران شناخته شده است؟
مسائل ریز و درشت دیگری نیز وجود دارد که از پرداختن به آنان پرهیز می نمایم ولي امیدوارم که هیاتی از سازمان بازرسی کل کشور و دفتر بازرسی ویژه ریاست جمهوری به این استان مسافرت کرده و یافته های خود را صادقانه در اختیار شما بگذارند.
مافياي فولاد محدود به فولاد خوزستان نيست. در فولاد مبارکه نیز با برگزاری یک برنامه نمایشی جنابعالی را دعوت نموده و طرح خیالی شهید خرازی را به اصطلاح افتتاح کردند. در ذوب آهن هم مافیای واردات ریل مانع ساخت ریل راه آهن در کشور می شود. در حاليکه مرتب سخن از ضرورت گسترش شبکه ريلي مي شود، وزارت راه آماده پرداخت ۱۰۰ميليون يورو براي خريد ريل راه‌آهن رشت آستارا مي باشد ولي حاضر به پرداخت پيش پرداخت ريل براي ساخت ريل در ذوب آهن نيست.
اگر بنگاه هاي بزرگ صنعتي و مالي آلمان به‌عنوان سومين قدرت اقتصادي جهان مانند کروپ، زيمنس، کارخانه هاي اتومبيل‌سازي، سيمان، فولاد و ... را از آن بگيرند، ديگر آلمان وضعيت فعلي را نخواهد داشت. جناب رييس جمهور اقتصاد داراي يک بخش فيزيکي است و آن همين بنگاه هاي اقتصادي هستند.
آقای رییس جمهور آمار و ارقامی که به شما می دهند نتیجه خروجی بنگاههای تولیدی و خدماتی می باشد پشتوانه اقتصاد کشورهای پیشرفته صنعتی نیز همین بنگاهها هستند.

هیچ نظری موجود نیست: