.

۱۳۹۱ دی ۱۹, سه‌شنبه

خامنه‌ای: دائم نگویید انتخابات باید آزاد باشد


  علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه، ۱۹ دی نسبت به استفاده از لفظ «انتخابات آزاد» هشدار داد و گفت که انتخابات در ایران پس از انقلاب اسلامی همواره «آزاد» بوده است.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آیت الله خامنه‌ای اظهار داشت: «آن کسانی که راجع به انتخابات توصیه‌هایی می‌کنند، حواسشان باشد به دشمن کمک نکنند. دائما نگویند انتخابات باید آزاد باشد. از اول انقلاب ۳۴ انتخابات داشتیم. کدامش آزاد نبوده است؟»

این سخنان در حالی بیان می‌شود که منتقدان حکومت ایران با اشاره به نظام نظارت استصوابی که در آن شورای نگهبان صلاحیت نامزدهای انتخابات را بررسی می‌کند، انتخابات ایران را غیر آزاد می‌خوانند.

«انتخابات آزاد» یکی از محورهای سخنرانی‌های اخیر آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران نیز بوده است که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این کشور بر آن تاکید می‌کند و راهی برای «بازگشت تعادل به کشور» می‌خواند. این انتخابات روز ۲۴ خرداد سال ۱۳۹۲ برگزار می‌شود در حالی که مقامات حکومتی ایران بارها نسبت به حضور جریان‌های سیاسی منتقد یا «غیرخودی» در آن هشدار داده‌اند و نمایندگان آنها را تهدید به ردصلاحیت کرده‌اند.

آقای خامنه‌ای که به گزارش خبرگزاری‌های داخلی «در جمع هزاران نفر از مردم قم» سخنرانی می‌کرد همچنین گفت: «یکی از نقشه‌های دشمن برای جلوگیری از انتخابات پرشور این است که در ایام انتخابات سر مردم را به ماجرای سیاسی، اقتصادی یا امنیتی گرم کنند اما ملت ایران هوشمندتر از این است که از دشمن فریب بخورد.»

او افزود: «کسانی که وارد عرصه انتخابات می‌شوند، باید بتوانند بار مسئولیت را بکشند، صلاحیت‌های مورد نظر شورای نگهبان را در خود ملاحظه کنند و باید بخواهند که قانون اساسی را اجرا کنند.»

آیت‌الله خامنه‌ای پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ که به اعتراضات گسترده‌ای در ایران انجامید از محمود احمدی‌نژاد که پیروز این انتخابات خوانده شده بود، حمایت کرد و نسبت به ادامه اعتراضات هشدار داد.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلاح‌طلب انتخابات ۱۳۸۸ که معتقد به تقلب در آن بودند، هم‌اکنون در حصر خانگی هستند. بسیاری دیگر از معترضان نیز به زندان‌های طولانی مدت محکوم شده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست: