.

۱۳۹۱ دی ۲۰, چهارشنبه

۴۸ گروگان ایرانی در ازای آزادی دو هزار زندانی سوریه «آزاد شدند»


شبکه تلویزیونی «پرس تی‌وی» ایران اعلام کرد که مخالفان بشار اسد روز چهارشنبه، «۴۸ ایرانی» را که تابستان سال جاری به گروگان گرفته بودند، آزاد کرده اند. آزادی این افراد طبق توافقی برای معاوضه آن‌ها با شماری از زندانیان تحت نظر نیروهای امنیتی سوری صورت گرفته است.
به گزارش پرس تی‌وی، شبکه تلویزیونی انگلیسی‌زبان ایران، این ۴۸ ایرانی در ازای آزادی شماری از زندانیان در اختیار نیروهای امنیتی سوریه، از جمله «شماری از زندانیان تبعه ترکیه» آزاد شده‌اند. به گفته گزارشگر پرس‌تی‌وی، این ۴۸ ایرانی قرار است به هتل شرایتون در دمشق منتقل شوند.

خبرگزاری آسوشیتد پرس نیز  به نقل از فردی که گفته می‌شود از هماهنگ‌کنندگان این معاوضه بوده است، نوشته که ایرانی‌های به گروگان گرفته شده در ازای آزادی «دو هزار و ۱۳۰ زندانی» دستگیر شده توسط دولت سوریه آزاد شده‌اند.
این فرد افزوده است که چهار تن از زندانیان آزاد شده از سوی نیروهای امنیتی سوریه، تبعه ترکیه هستند.
مقام های ایرانی می گویند که این ۴۸ ایرانی مردادماه سال جاری در جاده فرودگاه دمشق و توسط نیروهای ارتش آزاد سوریه ربوده شدند.

سخنگوی گروگان‌گیران همان زمان در پیامی ویدئویی اعلام کرد که این افراد وابسته به سپاه پاسداران هستند و به منظور کمک به نظام بشار اسد در نبرد با مخالفان، به سوریه اعزام شده‌اند.

این در حالی است که جمهوری اسلامی تأکید دارد که این ۴۸ تن، از افراد بازنشسته نیروهای مسلح هستند که برای زیارت اماکن مذهبی شیعیان به سوریه رفته بودند.

مخالفان مسلح بشار اسد روز ۱۳ مهر با انتشار ویدیویی تهدید کرده‌ بودند که در صورت متوقف نشدن حملات نیروهای دولتی این کشور به مناطق مسکونی و آزاد نکردن بازداشت شدگان، گروگان‌های ایرانی را خواهند کشت.

علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی و همچنین سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران پیشتر به منظور رایزنی برای آزادی این گروگان‌ها، به ترکیه سفر کرده بودند.

هیچ نظری موجود نیست: